Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Támogatások híján elakadtak az Egyesült Államok E.V. ambíciói (2. rész)

Az elektromos járművek már nem egy hiánypótló innováció, hanem az évek alatt a következő generáció közlekedési és energetikai infrastruktúrájának gerincévé váltak. Miközben az Egyesült Államok az elektromos járművek támogatásának jövőjéről vitázik, a tétlenség ára messze túlmutathat a piaci részesedés elvesztésén. A geopolitikai befolyást Kína irányába tolhatja el olyan módon, amelyet nehéz lesz visszafordítani.

Az E.V. technológia tudniillik nem csak az autókhoz kapcsolódik. Kapcsolódik az akkumulátorgyártáshoz, a kritikus ásványi anyag ellátási láncokhoz, a hálózati tároláshoz és a tiszta energia előállításához, amelyek mindegyike a stratégiai nemzeti versenyképesség egyik pillére. Kína szinte mindegyik ágazatban komoly dominanciát szerzett az évek alatt, hiszen finomítja a világ lítiumának túlnyomó többségét, ellenőrzi a világ grafitellátásának több mint 90 százalékát, és a lítium-ion akkumulátorok több mint 75 százalékát gyártja le. Ezek pedig korántsem csupán gazdasági előnyök, hanem komoly tőkeáttételi pontok. Ha Kína úgy dönt például, hogy lassítja a finomított anyagok exportját vagy korlátozza a fejlett akkumulátorokhoz való hozzáférést, az azonnali ellátási sokkot okozhat bármely olyan nemzet számára, amely megpróbál hazai elektromos vagy energetikai infrastruktúrát kiépíteni. Ez a kockázat tovább növekszik, ha az USA politikája elriasztja az alternatív ellátási láncokba történő helyi beruházásokat.

Az amerikai politika eddig nem tudott következetességet biztosítani. A Biden-kormányzat alatt az ösztönzők több mint 200 milliárd dollárnyi beruházást segítettek katalizálni az akkumulátorok, töltők és bányaprojektek terén. Ezt a lendületet veszélyezteti most az új szenátusi törvényjavaslat, amely kiiktatja ezeket a programokat. Ha ezek a beruházások elakadnak, évekbe telik, mire újraindulnak – és a felzárkózás lehetőségei beszűkülnek. Eközben a kínai autógyártók agresszívan terjeszkednek az európai, latin-amerikai és délkelet-ázsiai piacokon. Azok az országok, amelyek korábban az amerikai vagy európai autógyártókra támaszkodtak, most az olcsóbb és fejlettebb elektromos járműveket kínáló kínai márkákat választják. Ahogy ezek a márkák hűséget és infrastruktúrát építenek külföldön, az Egyesült Államok nemcsak az export, hanem a diplomáciai és kereskedelmi befolyás elvesztését is kockáztatja.

Az energiafüggetlenség kérdése is felmerül. Az USA évtizedeken át próbálta csökkenteni a külföldi olajtól való függőségét. Ennek a hibának a megismétlése az akkumulátorok és az elektromos autók alkatrészeivel stratégiai hiba lenne, különösen akkor, amikor a hazai termelés végre elkezdett felfutni. A politikai döntéshozók az E.V. támogatásokat gyakran alamizsnának állítják be, de talán jobban felfoghatóak biztosításként – olyan befektetésként, amely biztosítja, hogy az USA szerepet vállaljon a közlekedés jövőjének meghatározásában, és ne csak megvásárolja azt másoktól. E befektetés nélkül a jövő még mindig megérkezik, csak éppen nem Amerikában fog készülni.