test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

A legfontosabb menedzser tulajdonságok 2021-22 / 2. helyezett: Önértékelés

Az már szinte alap szlogen az üzleti életben, hogy egy jó üzletember hiteles. Ehhez még hozzá lehet tenni azt a tényt, hogy ráadásul a hitelesség egy válság sújtotta időszakban még fontosabb tulajdonság. És általában itt le is zárják a menedzser képzések tananyagát. Azt már nagyon kevesen kezdik el boncolgatni, hogy vajon mitől is lesz hiteles az ember. Sokan hozzák fel a szakmai tudást, de hát attól csupán szakmaiak leszünk, hitelesek még nem. Aztán többen említik hitelességként azt, hogy ha egyszer kimondunk valamit, akkor mindig betartjuk, de hát ez sem definiálja tökéletesen ezt a tulajdonságot. A hitelesség ugyanis kéz a kézben jár az önértékeléssel. Ha valakinek nem jó az önértékelése, lehet bármilyen szakember, nem lesz hiteles a hallgatóság előtt!

Önértékelés a pandémia után

A hitelesség az önértékelés következménye, még pontosabban a jó önértékelés manifesztációja az életünk során. Nagyon nagy tévedés, amikor bármilyen úton-módon is próbálják leegyszerűsíteni a mély, kőkemény szakmai tudásra ezt a fogalmat. Semmiképp nem mondható az, hogy hiteles egy üzletember, ha mondjuk szakmailag nagyon erős, hiszen mondjuk introvertált, Expert típus, és egy üzleti megbeszélésen egy dinamikus, kreatív, motiváló, Individual személyiségtípus viselkedését mutatja. Egyszerűen nincsen egységben a kettő, valami nincs rendben az emberrel, vagyis alapvetően kezdenek el kételkedni a szakmai tudásában is, tehát nem lesz hiteles. És ennek ellenkezője is lehet igaz, ha adott egy olyan vezető, aki éppen a kommunikációban kiváló, illetve abban, hogy motiváljon embereket maga körül, dinamizálja a munkát és itt meg is áll, mert vezető. Nem akarja nagy szakembernek eladni magát, és ezért a külső hallgatóság számára hiteles lesz, hiszen pontosan azt képviseli, amilyen ő maga. A hitelesség kérdése egyértelmű kapcsolatban van az önértékeléssel, és ezért nem lehet megtanulni önmagában. Ezért is számít ennyire egy ilyen mély válság után, hiszen az emberek olyan adottságokat, tulajdonságokat keresnek és imádnak, amit nem lehet csak úgy elsajátítani, viszont elengedhetetlen a sikerhez. Nos, a kiváló önértékelés pontosan ilyen.

Mi az a kiváló önértékelés?

Az önértékelés ott kezdődik, hogy tiszta és éles képet látunk saját magunkról. Minden, a külvilág, illetve környezetünk számára pozitív és negatív hatásokat kifejtő tulajdonságunkkal tisztában vagyunk. Ráadásul tudnunk kell a negatívumokra koncentrálnunk, sokkal jobban, mint a pozitív dolgokra, hiszen azok tudnak elütni bennünket a sikertől. Ha megvan ez a kép, akkor ezt ellenőriznünk kell! A környezetünkben lévő embereket érdemes megkérdezni, de valóban nyitott kérdésekkel, és csak azokat, akikről biztosan tudjuk, hogy ők kiváló önértékeléssel rendelkeznek. Egyébként ez a legnehezebb része a műveletnek. Főként azért, mert egyrészt vannak olyan társadalmak, melyek eleve a „fake” jelenlétre építenek, illetve vannak olyan globális trendek, melyek a „fake énképet” erősítik. Tehát könnyű elveszni ebben a kérdésben. Az üzleti életben legtöbbször például maga a családi környezet teszi lehetetlenné azt, hogy tökéletesen lássuk magunkat kívülről. Mert ahhoz mindenkit kíméletlenül értékelni kell magunk körül, és hát mi történik akkor, ha szeretteinkről, édesanyánkról, édesapánkról, testvéreinkről, a nagyiról derül ki az – egy objektív értékelés során -, hogy nem azok az angyalok, amiknek gondoltuk őket. Az üzleti életben sok menedzser nem akar szembesülni ezzel, és inkább tudat alatt megtart egy darab „fake” életet, amivel már el is dobta a lehetőségét a teljes hitelességének. Persze a kíméletlen önértékelés nem arról szól, hogy „mindenkit ki kell dobni, aki nem tökéletes”. De ha mondjuk édesanyánk naponta hatszor hív, pedig már felnőttek vagyunk, vagy épp az ellenkezője, három napig nem válaszol az SMS-ünkre, akkor ne higgyük azt, hogy csak azért él a mama, hogy önzetlenül bennünket szeressen. Ő is ember. Lehet önző, de ettől még édesanya, és persze hogy szeretni kell. De azzal, hogy ezen a megállapításon túl vagyunk, forduljunk őszintén magunk felé, mert ez a tökéletes önértékelés alapja.

Minden személyiségtípus lehet hiteles. Ráadásul a hitelesség nincs tanulmányi vagy intelligencia szinthez sem kötve. Egyszerűen őszinték vagyunk magunkhoz, és önazonosan lépünk fel a világ előtt. Ebbe persze beletartoznak a gyengeségeink, az erősségeink egyaránt.

(Következik a 1. helyezett: Valódi empátia)


Előző rész

A legfontosabb menedzser tulajdonságok 2021-22 / 3. helyezett: Humor