Azon tulajdonságok rangsorában, melyek megkülönböztetik az átlagos menedzsereket, a COVID-19 válságból kivezető és az azt követő időszakban valóban sikeres vezetőktől, egy igen érdekes „tulajdonság”, a boldogság következik. Már önmagában is meglepő, hogy a megkérdezett menedzserek egyáltalán rangsorolták a boldogságot, mint sikerkritériumot, hiszen inkább egy állapotról beszélünk, mintsem egy hagyományos tulajdonságról.
Mi is a boldogság?
Leginkább azt kell tisztázni, hogy a piackutatás során mit értettek boldogságon a megkérdezettek. Egyértelműen az adott menedzser kisugárzására utaltak, mely közvetíti az üzleti partner, a munkatársak, a teljes környezete számára, hogy milyen örömteli életet él. Vagyis ez a siker faktor nem tanulható, hanem az emberek valódi életéből táplálkozik. Vagy valóban olyanok az életkörülményei valakinek és automatikusan rendelkezik e jelenséggel, vagy nem, és akkor a legtökéletesebb színjáték is kevés ahhoz, hogy alkalmazni tudja az üzleti életben a menedzser. A másik oldalról pedig fontos egyébként megjegyezni, hogy ha az ember valóban boldog, azt el sem lehet rejteni, olyan erőt sugároz kifelé, ami egy normál üzleti időszakban is számít – de nincsen hatalmas jelentősége -, hiszen amikor minden rendben van az üzletünk körül, akkor még megjátszani is könnyebb az érzéseket, mert a fogadó oldal sincs annyira kihegyezve arra, hogy ezt figyelje állandóan. Most viszont az elmúlt másfél évben – és várhatóan ennek hosszan tartó hatása még legalább években mérhető -, semmi sem volt rendben, a privát életekben. Legalábbis az emberek többségénél biztosan nem zajlott le komoly krízisek és hullámvölgyek nélkül a bezártság, a szabályokkal teli korszak. Érthető hát, hogy az üzleti életben mindenki igényli újra a boldogság érzését, pláne ha azt otthonról nem kapja meg. Azt azért tisztázni kell, hogy nem így fogalmazódik meg az emberekben mindez, nem ilyen egyszerű a kép, hiszen sokszor a tudat alatti, vagy valamely emocionális érzés vezényel minket akkor, amikor különbséget teszünk saját „boldogságunk” és az igazi eufória között. Sőt, ebben a témában, ha van rá erőnk és energiánk, sokszor füllentünk vagy súlyosabb esetekben nem mondjuk el az igazat saját magunknak. Éppen ezért fontos, hogy mások elégedettségének hatása annál erősebb, minél gyengébb a mi saját valódi boldogságunk. És még csak véletlenül sem azt állítom, hogy egyik elégedett, gondtalan ember nem érzi jól magát a másik ilyen ember mellett, hogy ez az érzés csak a boldogtalanoknak jár. Azt viszont mindenképpen állítom, hogy az igazi pozitív és extra hatást a boldog menedzser (sokszor hamis boldog képet festve, de a háttérben igazi érzelem nélküli) boldogtalan menedzser kapcsolatokban van, hiszen két valóban felhőtlen, életvidám ember természetesnek veszi ezt, mivel ők rendelkeznek ezzel az érzéssel, adottsággal.
Pandémia utáni boldogság
A különböző személyiségtípusokra különbözőképpen hatott a válság, a bezártság. Elsősorban azért, mert nem volt lehetőség „elmenekülni” otthonról a problémák elől, ott kellett maradni, szembesülni kellett velük. Aztán ott van az a tény, hogy az egyes személyiségtípusok másként, más mértékben teremtenek kapcsolatot a külvilággal. Az is egyértelmű, hogy a különböző személyiségtípusok eltérő mértékű figyelmet fordítanak saját kapcsolatukra, szeretteikre, és amikor az üzleti világ a normál kerékvágásban megy, akkor könnyebb kifogást találni arra, hogy miért tölt annyi időt külön a családtól. Ezekre az egyébként nem direkt motivált, hanem természetből fakadó „trükkökre” most nem volt lehetőség több, mint egy éven keresztül. A legrosszabbul az Individual emberek jöttek ki a helyzetből, hiszen a kapcsolataikban általában önzőbbek a többi típusnál, nagy társaságot tartanak fent, akikkel felületes kapcsolatokat ápolnak. Ez a nemtörődömség azt kívánja meg, hogy mindig másokkal találkozzanak, eseményekre járjanak, idegenekkel találkozzanak, így érzik jól magukat. Hát ezt most nem tudták megtenni. Számukra már a boldogság tettetése is nagy kihívást jelenthet az elkövetkezendő időszakban. A szemükben látszik sokszor a fásultság, szomorúság, amit persze természetesnek tartanak, hiszen „mindenki szenvedett a pandémia alatt”. De nem jól látják a helyzetet. A másik veszélyeztetett személyiségtípus a Ruler, aki szintén egocentrikus karakter, és ennek következményeit most több, mint egy éven keresztül látnia kellett. Az amúgy határozott típus veszített az energiájából, a nagyvonalúságából, és a boldogságából is. A Supporter típus nyertese ilyen szempontból a válságnak, hiszen a családi környezet, a valódi barátok elengedhetetlen kellékei az életének, és most ezeket sokkal inkább tudta élvezni. Sok Supporter embernél már látszik az új energia, a kvázi „újjászületés”, mely egyébként nagyobb teljesítményekre ösztönözi őket. Bár alapvetően nem egy proaktív motiváló típus – legalábbis nem így definiálják -, komoly pozitív hatással tudnak lenni most és a jövőben környezetükre. A boldogság témakör abszolút nyertese viszont az Expert típus. Aki alapvetően komoly energiákat fordít a tökéletes magánélet felépítésére, és ezen a területen is a logika vezéreli az emóciók helyett. Most volt alkalma kiélvezni munkájának gyümölcsét. Ha párkapcsolatban él, ha nem, saját maga által választott magánéletét szereti, és most több ideje maradt rá. A legnagyobb boldogság hatást ma őt képesek közvetíteni.
A boldogság tehát fontos szempont mindenki számára, de hogy ekkora jelentősége legyen az üzleti életben, azt sokan nem gondolták volna a piackutatás előtt. Utólag belegondolva viszont teljesen egyértelműen helye van a top 5 rangsorban.
(Következik a 3. helyezett: Humor)
Előző rész
A legfontosabb menedzser tulajdonságok 2021-22 / 5. helyezett: Magabiztosság