test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Nem kell szürke, „jól fésült” célokat megfogalmazni!

Csapatépítés 2021-2021, 2. rész

A csapat fogalomként való újraértelmezése sok helyen központi téma 2021-ben. Általában jellemző irány a világban, hogy mindenki, minél őszintébben, tisztábban akar látni. Ez a szemlélet a csapatokkal dolgozó, azokat építő és menedzselő szakembereket sem kerüli el. Sőt, ezen a területen még élesebb a helyzet, hiszen manapság, ha valaki nem tud váltani, a legjobb csapattagoktól el is búcsúzhat, akár az üzleti, akár a sportéletről legyen is szó. Az emberek újraértékelik életüket. Egy ilyen több mint egyéves lezárás után saját és szeretteik boldogsága szinte mindennél fontosabbá vált. Eljött az ideje, hogy a csapatépítés tekintetében is őszintén beszéljünk!

Miért is van szükség csapatra?

Több szakember is foglalkozik a kérdéssel, és természetesen megpróbálnak a hagyományos, általános elméleteken túljutni és új távlatokat vizsgálni. Az egyik ilyen mélyebb irány a személyiség alapú megközelítés, amelynek nemzetközi szinten a RISE Human Development System az egyik vezető szakértője. Egyre több felkérést kapnak a nemzetközi üzleti életből, a sport, illetve az oktatás területéről, hogy mutassák be a személyiség alapú csapatépítés folyamatát, sikerességének kulcsfontosságú elemeit. Jómagam is részt vettem egy online workshopjukon, ahol több dimenzióból vizsgálták a csapat szelekciójának, építésének, menedzselésének és maximális eredményének fontosságát. Kiemelkedő tényezőként határozzák meg a csapat létrehozójának személyét. „Elsőszámú döntéshozóként” definiálják azokat a személyeket, akik a csapat felállításának alapötletét építik fel, és meghatározzák a főbb célokat, melyeket a csapatnak majd el kell érnie. Ez az üzleti életben lehet egy CEO, egy board vagy egy tulajdonos, a sportéletben pedig egy szövetség, egy klub elnöksége vagy épp egy tulajdonos is. Akármelyik irányt is vizsgáljuk, a csapat megteremtésének ötlete és a célok emberektől származnak. A RISE pontosan erre fókuszál a csapatépítési és csapatátalakítási projektekben, hiszen a legfőbb cél, hogy az elsőszámú döntéshozó elérje a céljait. Ehhez viszont pontosan tudni kell, hogy mik is azok a célok. Felhívják a figyelmet, hogy ez a kérdés nem olyan egyszerű, hiszen több esetben pontosan az okozza a csapat kudarcát, hogy az elsőszámú döntéshozók valódi céljai és az általuk hivatalosan megfogalmazott célok között komoly eltérések vannak. Márpedig, ha erre nem figyel oda a csapatépítésért felelős szakember, akkor könnyen előfordulhat, hogy bár a megfogalmazott célok teljesülnek, elégedetlenség tapasztalható a döntéshozói oldalon. Miért fordulhatnak elő ilyen mértékű különbségek a valódi és a megfogalmazott célok között? Mivel meg akarunk felelni a kulturális, társadalmi stb. elvárásoknak. Döntéshozóként leginkább ezért fogalmazzuk át a gondolatainkat. Ha üzletemberként kérdeznek valakit, akkor természetesen „sikeres akar lenni”. Ha a sportban tevékenykedik egy döntéshozó, akkor természetesen „győzni akar”. Legalábbis ezek a megfogalmazott célok. Azonban, ha nem látjuk, hogy ezek a célok mit is jelentenek valójában az adott döntéshozó számára, és elfogadjuk őket egyetemes irányokként, akkor esélyes a bukás. Mert hát a legnagyobb döntéshozók is „egyszerű emberek”, és a magáncéljaik fontos szerepet játszanak az életükben.

Nem kell szürke, „jól fésült” célokat megfogalmazni!
Jorge Vasconez

Bukási lehetőségek

Egészen konkrét példákat is hoznak a RISE szakemberei a workshopokon. Egyet az üzleti életből, egyet a sportból. Az üzleti élet területéről összegyűjtötték az elmúlt 10 év tapasztalatát, hogy mik voltak az üzleti döntéshozók konkrét céljai. Már maga a top 5 rangsor is meglepő, hiszen a vezető helyeken a legnagyobb figyelem, valami világszinten unikális dolog létrehozása, a lehető legtöbb szabadidő, legnagyobb bevétel, legnagyobb profit állnak. Megdöbbenhetnénk, hogy valódi üzleti cél tulajdonképpen nem szerepel az első háromban. Ha figyelembe vesszük, hogy ezen üzleti döntéshozók mindegyike komoly nemzetközi sikert ért el a saját területén, akkor még nagyobb a meglepetés, hiszen ez azt mutatja, hogy ezek az új sikerirányok. Vagyis a legsikeresebb cégek felépítéséhez nem feltétlenül kell a hagyományos üzleti kategóriákra, mérőszámokra gondolni. A sportban is érdekes volt látni a rangsort, főleg annak fényében, hogy komoly eredményeket elérő nemzeti válogatottakról és klubcsapatokról beszélünk. A rangsor e területen a következőképp alakul: legnagyobb szponzori bevétel, családi hangulat megteremtése, legjobb eredmény, legnagyobb figyelem begyűjtése, mentoring tevékenység. Itt valamivel „szakmaibbnak” tűnik a helyzet, de a legfontosabb célok között azért itt is megjelentek olyanok, amelyeken az ember elcsodálkozik egy pillanatra.

Az igazi meglepetés viszont akkor következik, amikor a workshop ahhoz a részhez ér, hogy ezek a sokszínű célok milyen mértékben egyszerűsödnek le, szürkülnek be, amikor hivatalosan kerülnek megfogalmazásra, ugyanazon emberek által, akik céljai alapján a top 5-ös rangsorok fel lettek építve. Üzleti oldalon: EXIT, bevétel, profit; sport oldalon: legjobb eredmény, legtöbb szponzori pénz. Ahogy illik! Úgy gondolom elérkezett az idő, amikor nem kell tovább rejtegetni az igazi célokat. Egyrészt a jövő nemzedéke is láthatja, hogy nem feltétlenül kell beszürkülni és jó döntéshozóként viselkedni ahhoz, hogy sikeresek legyünk. Másrészt rengeteg felesleges körtől kíméljük meg a csapatot konkrétan építő és menedzselő szakembereket, és így könnyebben leszünk eredményesebbek.


Következő rész

Személyiségtípusok és a csapat… kohéziója

Előző rész

Vége a kényelmes csapatvezetésnek!