test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Személyiségtípusok és a csapat… kohéziója

Csapatépítés 2021-2021, 3. rész

Csapatépítéssel foglalkozó sorozatunkban, amely a 2021-2024-es időszakra fókuszál, már kitértünk a csapat létrehozásának okaira, valamint funkciójára, majd pedig arra, hogy a csapat sikerét milyen mértékben tudja befolyásolni az elsőszámú döntéshozók valódi és „hivatalos” céljai közötti különbség. Most nézzük meg, hogy egyáltalán miért van szükség csapatra.

Eltérő személyiségek, eltérő okok

A RISE csapatépítéssel és menedzseléssel foglalkozó workshopjának központi témája, hogy a különböző személyiségtípusú emberek milyen céllal hoznak létre és működtetnek csapatot. Fontos szempont, hiszen a csapatokról alkotott általános kép nem minden esetben fedi a valóságot. Sőt, a dinamikusan változó, eredményorientált életünkben – amikor minden területen komoly verseny zajlik – a sikeres emberek esetében egyre inkább távolodunk a hagyományos csapatfogalomtól. Érdekes módon azt már el tudjuk fogadni, hogy az emberek alapvetően másként gondolkoznak. Egyre többen alkalmaznak tipizáló rendszereket, hogy az embereknek megfelelő kategóriákat hozzanak létre, annak érdekében, hogy könnyebb legyen egymás megértése, valamint a közös nyelv kialakítása. Tehát egyéni értékeléseknél mindez mondhatni természetes, de amikor valaki egy csapat vezetőjévé válik, az esetek többségében még mindig elvárjuk és természetesnek vesszük, hogy azonnal feladja egyéni gondolkodását és alárendeli magát a csapatnak. Másként fogalmazva, feladja magáncéljait valamilyen általános, csapatszinten megfogalmazott irány érdekében. Elvégre ezt így illik. Azonban attól még, hogy így illik, még csak véletlenül sincsen így. Viszont ahhoz, hogy megértsük ennek okát, vissza kell egyet lépni a folyamatban, és el kell azon gondolkoznunk, hogy egyáltalán ki, miért gondolja, hogy csapatban kell léteznie, vagy, hogy egy csapatra van szüksége ahhoz, hogy elérje sikereit. Ez főként azoknál a személyiségeknél érdekes, akik amúgy egyéni érdekűek, önzők. Miért döntenek úgy, hogy „akkor holnaptól csapatban folytatom a tevékenységemet”? Társadalmi nyomás van rajtuk? Igen, van az is. Ezt diktálja az intelligencia és a nevelés? Igen, ez is igaz. De azért vegyük tudomásul, hogy ezek a faktorok ahhoz persze elegendőek, hogy valaki egy csapat tagja, vezetője legyen, azonban ahhoz, hogy a csapatot sikerre is vezesse, mindez édeskevés. Márpedig az egyéni fókuszú emberek által vezetett csapatok ugyanolyan komoly sikereket érnek el, mint azok, amelyeket olyan emberek vezetnek, akik eleve a közösségre koncentrálnak, és saját érdekeiket háttérbe, másokéit pedig előtérbe tudják helyezni. Sőt, egy válság időszakában, majd pedig az azutáni hosszabb újrarendeződési periódusban kimondottan az egyéni érdekű vezetők által vezetett csapatok tudnak érvényesülni, hiszen ők nagyon jók a krízishelyzetek kezelésében.

A RISE személyiségek csapatai

A rendszer egészen logikusan magyarázza a különböző személyiségek motivációját, ha a csapatban való együttműködésről van szó. Logikus, de nem mindig szimpatikus a workshop tartalma, viszont legalább igaz és őszinte. A Ruler és Individual típusok „egyéni érdekűek”, a Supporter és Expert pedig „csapatfókuszú” személyiségek. Ennek megfelelően változnak a csapathoz köthető érdekrendszerek is. A Ruler számára a csapat leginkább azért fontos, mert stratégiai szinten, a nagy dolgokkal, a trendi, imázsban magas szintű irányokkal szeret foglalkozni és szüksége van emberekre, akik a „nem annyira nagyvonalú” munkát is elvégzik, akikre rá lehet bízni a „koszos”, „bajos” kis dolgokat. Az Individual típus azért akar csapatban dolgozni, mert az érdekes, dinamikus, új, szereplést igénylő dolgokra akar koncentrálni, és a számára unalmas feladatokat a csapattagokra osztja. Nem árt ezzel tisztában lenni, ha együtt akarunk dolgozni e két típussal, vagy elsőszámú döntéshozóként csapatvezetőnek nevezzük ki őket. Szükség van a dinamizmusukra, a válságból kievezni képes személyiségjegyeikre, csak nézzünk folyamatosan a „körmükre”, ha a végén el akarjuk kerülni a bukást! A Supporter típus szeret emberekkel dolgozni, emberekkel körbevenni magát, ezért fontos számára a csapat. Legalábbis ez a szebbik része a dolgoknak. Viszont tudni kell, hogy ez a személyiségtípus sok esetben döntésképtelen, emiatt pedig szereti másra hárítani a felelősséget. A csapat tökéletes megoldás a felelősség elkenésére, a másokra mutogatásra. Az Expert új tudást akar behozni a csapatba, ezért fontos számára, hogy több emberrel dolgozzon. Ő is fejlődni akar, és a csapattagok szakmai tudásából építkezni és tanulni tud. Ezen túlmenően szeret sikeres, jó szakembereket teremteni, másokat mentorálni és a legjobbat kihozni az emberekből. Igaz, ezt néha emóciómentes eszközökkel teszi, pusztán az eredményre fókuszálva.

A csapat szükségessége, mint látjuk, többdimenziós folyamat. Tisztában kell lennünk azzal – ha már döntéshozók vagyunk –, hogy számunkra miért fontos a csapatban való dolgozás. Valljuk be, ha például azért, mert önmagunk nem lennénk sikeresek. Mindez azért fontos, mert, amikor elégedetlenkedünk a csapattagjainkkal kapcsolatban, sokszor elfelejtjük, hogy miért is hoztuk be őket a csapatba. Lehet, hogy pont azon személyiségjegyeik miatt, amelyekre szükségünk van a nagy cél érdekében, de a mindennapokban sokszor az „őrületbe kergetnek” bennünket.


Következő rész

Önző karakterek a csapatban, az üzleti életben

Előző rész

Nem kell szürke, „jól fésült” célokat megfogalmazni!