A menedzserek nekiindultak a nagyvilágnak. Sokan ebben az üzleti élet szünetelését látják, viszont akadnak olyan cégek, amelyek a döntéshozók elérésének potenciális periódusának tekintik ezt az időszakot. Az üzleti élet elsőszámú döntéshozóinak komoly változásokat kell véghezvinniük üzletükben, és éppen ezért gyűjtik az információkat a lehetséges megoldásokkal kapcsolatban. Egyértelmű tény, mint ahogy azt már 2020 „lezárt időszakaiban” látni lehetett, hogy ezek a pangásra ítélt időszakok tökéletesen alkalmasak a tudatos kommunikációra.
2020-as kommunikációs tanuláságok
A tavalyi év egyik nagy szenzációja volt, hogy a vírus miatti korlátozások időszakában a valamire való online médiafogyasztás drasztikusan megnőtt. Nem kell túlságosan nagy szakmai tudás ahhoz, hogy a logikus okokat fel tudjuk sorolni, hiszen, amikor mindenki be van zárva, akkor nyilván előtérbe kerül az Internet, mert a világgal csak ezen a csatornán keresztül tud kapcsolatot tartani az ember. Amennyire logikus a gondolatmenet, annyira kevesen használták ki ezt a lehetőséget. Akkor kezdtek el mozgolódni, amikor az első konkrét adatok már napvilágot láttak ezzel kapcsolatban és a legfontosabb üzleti online felületek is 3-4-5-szörös olvasói szám növekedésről számoltak be a második majd a harmadik negyedéves időszakban. Több céges és egyéni brand építésében vettem részt személyesen ebben az időszakban és valóban látványos volt, ahogy a hagyományos úton tervezendő költségvetések töredékével lehetett a kijelölt célcsoportban a megfelelő célszámokat elérni. Ezért arra biztattunk minden partnerünket, hogy bízva szakmai tudásunkban, most indítsanak intenzív kampányokat social media vagy online magazinos felületeken. Búsásan visszakapták a kommunikációra fordított befektetéseiket, mert mind a honlapok látogatói adataiban, mind pedig a kapcsolatot generáló számokban egyértelműen visszaköszönt az intenzív munka. Majd azt is egyértelműen lehetett látni, hogy amikor az élet csak kicsit is kezdett visszazökkenni a rendes kerékvágásba, abban a pillanatban csökkentek az elérések minden kommunikációs kampányban. Ennek alapján egyértelmű volt a terv 2021-re: keresnünk kell a megszokottól eltérő időszakokat. Legalábbis, ha partnereink pénzével megfelelően szeretnénk sáfárkodni. Másik lényeges észrevétel, hogy természetesen az extra időszakokban a tartalomnak is extrának kell lennie és nagyon okosan kell igazodni az aktuális vírushelyzethez, annak mentális hatásaihoz. Ezért a vírus trendjeit, a különböző régiók eredményeit és a lakosság lelkiállapotát folyamatosan monitorozni szükséges. Nem célszerű ódákat zengeni egy üzlet eredményeiről például akkor, amikor a halálozási ráta világviszonylatban soha nem látott magasságokban jár. Tudom, alapvető dolgokról beszélek, de nagyon sok esetet tudnék említeni, ahol komoly nemzetközi cégek sem tudtak ezzel a feladattal érdemben megbirkózni.
2021-es trendek
A 2021. esztendőre ráfordulva azt már előre lehetett látni, hogy nem lesz egyszerű „extra helyzetet” találni, mivel sem az évindítás, sem pedig az alaphelyzet kicsit sem hasonlít a megszokotthoz. Így kommunikációs szempontból talán az újraindulás időpontját vártuk leginkább. Ami el is érkezett. Csak nem azzal a nagy csinnadrattával, amivel vártuk volna. Nem egy adott időpontról beszélünk ugyanis, hanem egy lassú, szenvedős folyamatról, ahol sokszor egy lépést teszünk előre, kettőt hátra. Viszont a menedzserek szempontjából fontos lépés az USA újraindulása és az Európában érvényben lévő vakcina útlevél, hiszen a több, mint egy éve bezárt üzleti döntéshozók útnak indulhattak. Nos, abban egyetérthetünk, hogy ez egy nem megszokott helyzet, mivel a kommunikációs hatások felerősödnek. Persze mindenki nyaralni indul, viszont az is egyértelműen, hogy egy valódi üzleti döntéshozó nem tud nem az üzletre koncentrálni. Ezeknek a döntéshozóknak pedig most újra van idejük és energiájuk kizárólag a vadonatúj dolgokkal foglalkozni. Nyitottabbak a lehetőségekre és az eddig nem alkalmazott megoldásokra. A márkaépítés terén – legyen szó egy adott egyénről, cégről vagy termékről – most ismét egy érdekes és fontos időszak következik. Persze megint csak igaz az állítás, miszerint okosan kell „tolni” az imázst és az értékesítési célú üzeneteket. És persze az is igaz, hogy az üzleti döntéshozók a szakmailag kiemelkedő megoldásokra lesznek nyitottak. Kommunikációs szempontból rendkívüli jelentőséggel bír majd a harmadik negyedév, és most úgy néz ki, több cégnek sikerül időben ébrednie, akik mind-mind készen állnak keselyűként lecsapni a lehetőségekre.