test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Dobjunk be valami meglepőt!

Üzleti stratégiai útmutató 2021-re (3. rész): Az INDIVIDUAL stratégia

Az Individual típusú emberek kreatívak, jól kommunikálnak, és kommunikációjukkal motiválják, sokszor befolyásolják környezetüket. Számukra a változás az élet lényegi eleme, és állandó újdonságokkal lepik meg magukat, környezetüket. Ez a személyiségtípus ugyanakkor önző, saját céljaival foglalkozik, és imád a középpontban lenni, sokszor bármilyen áron. Ötleteik jók, de jelentős részük haszontalan és kivitelezhetetlen, viszont mindenképp egyedi. A dolgok megteremtésében kiválóak, azok megvalósításában azonban gyengék. Pillanatok alatt átlátnak helyzeteket, de nem tudják rendszerezni a dolgaikat, így munkájuk és lényük kaotikussá tud válni.

Az INDIVIDUAL stratégia

A kreativitás és az újdonság állandó keresése határozza meg az Individual stratégia alapjait. A stratégia lényege, hogy olyan meglepő termékkel, olyan meglepő módon törjenek be a piacra, amilyennel még senki nem próbálkozott a világon. Az Individual irány lényege, hogy a lehető legegyedibb módszereket alkalmazzuk. A hangsúly ebben az esetben a termék specialitásán és egy nagyon intenzív, egyedi módszereket felvonultató, befolyásoló, sokszor manipulatív kommunikáción van. Ezt a kettőt egyszerre szükséges alkalmazni a sikerhez. Az Individual stratégiának nagy tér, színpad szükséges, és a populáris megoldásokban hisz. Minél több emberhez eljutni, minél több potenciális vevőt megmozgatni, ez a siker alapja. Nem foglalkozik a részletekkel, a termék mindenképp új, de hogy valóban jól alkalmazható-e, minőségileg megfelelő-e, ezek a kérdések másodlagos szereppel bírnak, és ez így van rendjén. Árazásában is megpróbálja biztosítani, hogy minél több emberhez eljusson, árazása ebből kifolyólag zavaró tud lenni a piacon. Az biztos, hogy ez a stratégia minden elemében gondoskodik arról, hogy a piac többi szereplőjével összehasonlíthatatlan legyen. Nem akarnak egy kalapba kerülni a konkurenciával. Már csak azért sem, mert egy konkrét, szakmai alapú összehasonlításban alul maradnának a konkurensekkel szemben. Megkérdezhetnénk, hogy akkor mire jó egy ilyen stratégia? Ki akar gyenge minőségű terméket venni? Ha önmagában erre a kérdésre koncentrálunk, a válasz egyértelmű: senki. Csakhogy egy Individual megoldás mindig egyediséget, speciális megjelenést, egyedi szerepet szolgáltat vásárlójának, és ezt nagyon sokan szeretik. Legalábbis az Individual vásárlók mindenképp. Igen, az Individual stratégia a legnagyobb hangsúlyt a dizájnra, a külsőségekre, a sokszor feleslegesnek tűnő, nem minden eseteben funkcionális termékrészletekre helyezi. Ehhez rendeli hozzá a megfelelő irányú kommunikációt, és jelentős sikereket tud elérni. Az Individual stratégia hektikus, ugyanúgy hullámokban szokás alkalmazni, mint a Ruler stratégiát, de itt ezeknek a hullámoknak kiszámíthatatlanoknak kell lenniük. Hiszen ennek az iránynak a lényege a meglepetés. És ne becsüljük alá a meglepetés erejét! Amikor egy abszolút a megszokástól eltérő terméket, egy a szokásostól teljesen eltérő időpontban és módszerrel dobunk a piacra. Ja, és ne felejtsük el, hogy az Individual megoldás mindig elsőként érkezik a piacra, hiszen saját piacot teremt. Sokszor egyáltalán nem létező igényeket próbál a felszínre hozni és kielégíteni. Pontosan ez a veszélye is, mert nem meg akarja találni a réseket a piacon, hanem új réseket akar teremteni. És hát nyilván benne van a bukás lehetősége is, mert mi van akkor, ha a stratégák fejében keletkező piaci rés azért nem volt jelen eddig, mert a valóságban kivitelezhetetlen, egyszerűen nem létezik? Mi van akkor, ha valaki kitalálja az ötkerekű rollert, de azért nem volt soha a piacon, mert senki nem akar ötkerekű rollert?

Az INDIVIDUAL stratégia sikere és bukása

A sikere leginkább akkor valószínű, ha nem csak nyugalmi helyzet van az adott piacon, de alapvetően megfigyelhető egy fogyasztói jólét. Mondhatnánk egyszerűbben is: amikor unatkozik a piac. Amikor van egy olyan réteg, akik már minden meglévő terméket unnak, és mindegy, hogy mekkora haszna van, valami újat akarnak. Ismét hangsúlyoznám, hogy ne becsüljük alá ezt a lehetőséget, mert nagyon sok, igen sikeres üzlet épült fel ezen az útvonalon. Leginkább a start-upokat tudnám említeni, melyek jelentős része persze elbukik, és a befektetők rengeteg pénzt szórnak el ilyenkor, de ugyanakkor ott vannak azok az ötletek, amikből komoly és hatalmas méretű cégek is nőttek, és „megbolondították” a világot. Persze nem minden start-up Individual stratégia mentén épült, de azt el lehet mondani, hogy azok az Individual stratégiák, amik sikeresek lettek, bizony mind start-upoknál lettek alkalmazva. Azt viszont elmondhatjuk, hogy a legnagyobb rizikó ennek a stratégiának az alkalmazásában van. Nem csak a hektikussága, vagy néhol a szakmaiatlanság okán, hanem azért, mert az Individual stratégia nemhogy megengedi, támogatja is a kisebb-nagyobb „füllentéseket”. Az alapvetés, hogy nem kell a termék negatív tulajdonságairól beszélni, vagy bizonyos, a piacon nem szimpatikus részeket el kell hallgatni. De egy befolyásolás orientált kommunikációval ellátott stratégiánál megengedett dolog, hogy a potenciális vevőknek tetsző gondolatokat mondja, és adott esetben többet ígérjen a termékről, mint amennyit az valójában tud. Sokszor még egy jó termék esetében is az Individual stratégia többet akar mondani, feljebb akarja emelni azt. Vagyis az Individual stratégia igen gyors eredményeket tud biztosítani. Gyorsabbakat, mint egy Ruler jellegű. Viszont ha a szakmai tartalom nem épül mögé, akkor a bukás is látványos lesz. Egyfajta felfújt lufira épít, és nem ez a baj önmagában. A baj akkor van, ha csak az Individual jellegre fókuszál a stratéga, és nem foglalkozik az ígéretüket majd a későbbiekben beváltó, a csalódás élményét tompító vagy teljesen megszüntető építkezésről. Éppen ezért önmagában ezt a stratégiai irányt nem szokták alkalmazni a jó szakemberek. Általában a front felépítésére ezt választják, és a back kialakítására a pszichológiai kör ellentétes pólusát jelentő Expert irányt alkalmazzák. Így bár megmarad a rizikó, hogy a kommunikáció túlígéri a dolgokat, de előbb-utóbb az Expert háttér megoldja ezeket a gondokat.

Az INDIVIDUAL stratégia 2021-ben

Bár a COVID-19 teljesen új helyzetet teremtett az üzleti életben, de ez korántsem jelenti azt, hogy teret engedne az amúgy újdonságokra fókuszáló Individual stratégiának. Ebben nagyon sokan „meg is égették magukat” a vírushelyzet betörését követő első hónapokban. Nagy ötletekkel, kreatív gondolatokkal látták el az üzleti porondot. Nagy színpadot építettek maguknak, telekürtölték okosságaikkal a social felületeket, és várták a nagy üzletet. Aztán csak nem jött. „Nagy bajban van, azonnali megoldást akar, akkor most vegye meg!” Sajnos gazdasági szektoroktól függetlenül találhattunk ilyen jellegű kommunikációt, melyek teljesen hatástalanok maradtak. Nem is értették a teljes csendet az Individual stratégia alkalmazói, hiszen úgy gondolták, hogy ha valamikor, akkor most szükség van az új ötletekre. És ez igaz is! Csak nem ad-hoc, magamutogató jelleggel. Sokkal komolyabb a probléma az emberek életében, mintsem felületes, befolyásoló jellegű, amúgy pedig megkérdőjelezhető tartalmú termékeket, szolgáltatásokat vegyenek. Ez 2021-ben sem lesz másként. Tehát ha valaki sikeres szeretne lenni az elkövetkezendő években, akkor ne alkalmazza az Individual stratégia elemeit, mert azzal egy életre elintézheti üzlete jövőjét!