Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Egyszerű és hasznos

Üzleti stratégiai útmutató 2021-re (4. rész): A SUPPORTER stratégia

A Supporter típusú emberek a biztonságra törekszenek. Nem szeretik a változást, és a már jól bevált, megszokott irányokat részesítik előnyben. Fontos számukra mások véleménye, amit a többség jónak talál, az nekik is megfelel. Követő típusok, és ha bajban vannak, akkor szükségük van vezéregyéniségre. Az emberekkel való törődés nem csak szlogen az életükben, hanem kiemelt empátiájuknak köszönhetően valóban figyelnek barátaikra, szeretteikre, az idegenekre. Nehezen döntenek, a felelősséget sokszor igyekeznek letolni magukról. A válsághelyzeteket nem tudják kezelni, mint ahogy azt sem, ha új szabályok, új struktúra keletkezik. Tömegcikkek fogyasztói, nem szeretnek kitűnni a tömegből.

A SUPPORTER stratégia

Követve a személyiségtípusra jellemző információkat a Supporter stratégia minden esetben a tömegek elérésére és kiszolgálására épít. Fontos, hogy a termékkel, szolgáltatással a felhasználó teljes mértékben elégedett legyen. Ez alapvetően meghatározza az árstratégiát is. A Supporter stratégia mindig alacsony árakkal és kis árréssel dolgozik. Bár tömegekhez akar eljutni, de a kommunikációt és az értékesítést nem tartja kellően fontosnak. Tervezni tervez vele, de csak nagyon minimális költést hajlandó ezekre a „megfoghatatlan” elemekre fordítani. A Supporter stratégia – ellentétben a Ruler vagy az Individual irányokkal – a lassabb és stabilabb építkezésre fókuszál. Nem akar gyors meggazdagodást, hanem kiszámítható, folyamatos, kis lépésekkel halad előre. Ez még akkor is igaz, ha lehetősége lenne adott esetben nagyobb piaci potenciált is megszólítani. Sosem szabad elfelejteni, hogy a Supporter stratégia központi eleme, hogy óvatos fejlődést kell biztosítania. Nem az elérhető potenciállal, hanem a gyártási kapacitással, általában annak óvatos, pesszimista verziójával kell számolni. A Supporter stratégiát elsősorban nyilván a Supporter tulajdonos, cégvezető számára érdemes tervezni, akinek fontos, hogy a pozitív dolgokból se legyen túl sok egyszerre. Számukra a sokkhatás, az sokkhatás, ha pozitív, ha negatív az eredője. A Supporter stratégia széleskörű disztribúcióval tervez, hiszen a Supporter ember számára fontos a fizikai jelenlét, a fizikai közelség, az egyszerű elérhetőség. Egyszerűség. Nem szabad „sértésnek” venni, de a jó Supporter stratégia zászlajára valóban ezt a szlogent érdemes tűzni. Ez igaz a termék paramétereire, összetételére ugyanúgy, mint az alkalmazott kommunikációra is. Egyszerű, könnyen megjegyezhető brand név, üzenet, nem kell túlcifrázni. Az ár, és annak kommunikálása kiemelt szereppel bír. Mindig az „olcsó hatást” kell tükröznie. Még akkor is, ha abszolút értékben maga a termék egyáltalán nem olcsó. Ugye ismerjük ezt a tipikus „Csak most 880 Ft helyett 660 Ft” kezdetű trükköt? Ugye tudjuk, hogy az a trükk az egészben, hogy amúgy sok esetben egy 580 Ft értékű terméknél írják ezt ki, és ezzel a Supporter technikával érik el, hogy vásároljon a Supporter vevő? És ugye azt is tudjuk, hogy bár lehet otthon, vagy nyugodt körülmények között maga a Supporter vevő is elmondja, hogy ez egy trükk, de ettől függetlenül, a vásárlás hevében, emócióktól vezérelve, mégiscsak a kosarában köt ki a termék? A Supporter stratégia mindig emóciókkal operál, és nem a konkrét vevőt célozza meg közvetlenül, hanem a vevő szeretteire, barátaira, a vevő számára fontos más emberekre koncentrál. Vagyis tudomásul kell venni, hogy a Supporter stratégiával Supporter embereknek akarunk eladni, de ők nem saját maguk számára vásárolnak. A Supporter stratégia fontos eleme a szervezet felépítése, az emberek motivációs rendszere, vagyis minden, ami a munkavállalók körül forog. Ezen a területen a Supporter stratégia nem spórolhat, még ha sokszor indokolt is lenne.

A SUPPORTER stratégia sikere és bukása

Sokan nem értékelik kellőképpen a menedzservilágban ezt a stratégiai irányt. A nyugati oktató könyvek sem ezt tanítják elsődlegesen. Az ok egyszerű: gyengének tartják az ilyen típusú, nem kizárólag az üzlet felemelkedésére koncentráló, emberi tényezőket túlságosan fókuszba helyező stratégiai megoldásokat. Viszont nagyon sok országban e nélkül nem is működik az üzlet. Sőt, azt is el lehet mondani, hogy hosszú távú, sikeres működést nagyon nehéz elképzelni úgy, hogy előbb vagy utóbb ne állnának át erre az irányra a döntéshozók. Egy Ruler vagy Individual stratégia jó piaci kezdést biztosít, de azok a sikerek sem maradnak fent a megfelelő időben a Supporter stratégiára történő átállás nélkül. Hiszen az ügyfélközpontúság, a lojális munkaerő és a lojális ügyfél azért mégiscsak alapja egy stabil üzletnek. Amíg ráadásul a két proaktív stratégia nem életképes önmagában, a Supporter stratégiával óriási multicégeket építettek az elmúlt évtizedekben. Az egy másik kérdés, hogy mostanság az ilyen, csak Supporter irányok már az elején elhalnának, és hatalmas befektetéseket buknának rajta a tulajdonosok. A Supporter stratégiák a nagy nemzetközi válság 2008-as indulásáig voltak sikeresek. Onnantól kezdve önmagukban nem működőképesek, sőt, a hagyományos Supporter stratégiával működő cégeknek is át kellett állni egy új irányra, különben szépen-lassan leépültek.

A SUPPORTER stratégia 2021-ben

Hát, az biztos, hogy nem ez a megoldás a jelenlegi helyzetre. Most erőre, szakmaiságra van szüksége az embereknek, nem pedig emóciók mentén, egyszerűen felépített irányokra. Bár azt gondolhatnánk, hogy a COVID-19 válság érzékenyebbé, emocionálisabbá tette a vevőket, de ez korántsem igaz. Azt mindenki látja, hogy a legfontosabb a kiszámíthatóság, a tökéletes szakmai háttér, a szabályok építése és annak betartása. A Supporter stratégia pedig nem erről szól. Gyenge ahhoz, hogy üzleti sikerre vigyen vállalkozásokat. Amíg 2008-ban azt mondták a szakemberek, hogy a válság első két-három évét követően ugyanúgy vissza kell állni a Supporter irányra, mint az a válság előtt jellemző volt, ma már teljesen más a vélemény. A tudatosságot, a racionalitást és a tényeket mellőző Supporter stratégia nagyon sokáig nem lesz sikeresen alkalmazható, hiszen az emberiség most megijedt. És az ijedtség nem alap nélküli. Már most megvannak az első kutatások arról, hogyan építette be a COVID-19 válság az emberek preferencia-skálájába a tudatosságot, a tényszerűséget, és hogyan nyomta háttérbe a racionalitást nélkülöző döntéshozatalt. Ez az drasztikus változás nagyon sok megacégnek feladja a leckét az elkövetkezendő évekre!