test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Szócséplés helyett eszmecsere

Elindult az év, és azt lehet látni, hogy mindenki belevetette magát a munka sűrűjébe. Hol van már az a szokásos, január közepe előtt nem igazán lehet elérni az üzletembereket időszak. Január első hetében szinte kivétel nélkül mindenhol megindult az élet. Mármint az üzletben, hiszen a magánéletben a korlátozások ugyanúgy megmaradtak a világ minden részén. Na jó, majdnem minden részén. A korán kezdő üzletemberek két komoly kihívással mindenképp szembesültek 2021-ben: új üzleti stratégiát kell építeni, illetve a szervezetüket rendbe kell tenni.

Szükséges váltás

Azt már mindenki látja, hogy a tavalyi év alapjaiban véve változtatta meg a piacokat. Azt is látjuk, hogy nem lesz visszarendeződés. Sőt, ma már azzal is tisztában vagyunk, hogy nem igazán látjuk, mi is vár ránk. A stratégia persze egyértelműen tervezhető, de annak a gyakorlatba történő átültetése, illetve az új stratégia piaci bevezetése még várat magára. Hogy meddig? Azt csak tippelni lehet jelenleg, hiszen az időzítés nagyban kötődik a vakcinaellátáshoz, illetve a vakcinák beadásának programtervéhez. Közben pedig a fogyasztói piacok, a B2B megrendelők fejében a váltási kényszer már igencsak előrehaladott állapotban van, tehát a sikerre vágyó üzletemberek nem várhatnak sokat a stratégiák véglegesítésével. Ezt nyilván úgy lehet megoldani, hogy a piacra vezetést több időponthoz is hozzárendeljük. Az okosabb stratégák úgynevezett hibrid megoldásokat is alkalmaznak, pontosan terveznek azzal, hogy a stratégia végrehajtásának lesznek személyes és videó alapú elemei is. Nagy kérdés pontosan ezzel kapcsolatban, hogy egy új célcsoport felé történő elmozduláskor, amikor nemcsak a termékeknek, szolgáltatásoknak kell tökéletesen készen állniuk, hanem a stratégia implementálásában kulcsszerepet játszó menedzsereknek is hinni kell abban, vajon megoldható-e minden videó meetingen keresztül? Vajon a stratégák, a cégtulajdonosok, a cégvezetők fel vannak vértezve azzal a képességgel, hogy motiváló, meggyőző, néha manipulatív hatásukat kifejthessék úgy is, ha nem tudnak személyesen találkozni a végrehajtó emberekkel? A választ még senki nem tudja pontosan, viszont nagyon sokan rendelkeznek már tapasztalattal. Nem olyan könnyű ilyen testes témában megfogni a résztvevők figyelmét. És akkor még nem is számoltunk a tavalyi év mentális hatásaival, amelyek nyilván nyomják a menedzserek, kulcsemberek vállát a cégeknél.

A stratégia önmagában nem elég

El is érkeztünk a 2021-es év másik kulcstémájához: a szervezetfejlesztéshez. Sokan, sok időt fordítanak arra csúcsvezetőként, hogy megismerjék kollégáikat, és be is szerzik hozzá a legjobbnak tartott eszközöket. 2020-ban azonban nagy csalódás érte a „gondos főnököket”, mert sok meglepetést tapasztaltak kollégáikkal kapcsolatban. Olyan reakciókat mutattak fontos döntéshelyzetekben, amikre egyáltalán nem lehetett számítani. Tehát a szervezetet irányító és a működésért felelős vezetők félelme egyre inkább fokozódott. Legalábbis az okosabbaké mindenképp. Hiszen az idei év olyan humán oldali kihívásokat támaszt majd a szervezetek vezetői elé, amelyekkel még soha nem találkoztak, és nem is hallhattak vagy olvashattak róluk. Persze ilyenkor csak úgy bújnak ki a földből a „jobbnál jobb szakemberek”, de a mostani vezetők már sokkal óvatosabbak és felkészültebbek, mint a kollégáik voltak a 2008-as világválság idején. Nem veszik meg a semmitmondó tanácsokat, nem hagyják félrevezetni magukat. Ez szép és jó, de akkor hogyan látnak neki egy olyan helyzet értékelésének, amivel még soha nem találkoztak? Erre jelenleg az üzleti életnek nincsen még megfelelő fóruma, és ez komoly hiánycikk. Vannak klubok, vannak videó találkozók, ahol egymással akár még beszélhetnek is a résztvevők, de igazán konstruktív, interaktív, szakmailag vezetett beszélgetések nemigen vannak a piacon. Ennek oka is egyértelmű. A válság előtt a jó szakemberek kerülték ezeket a fórumokat, mert feleslegesnek találták a „szócséplést” és a „vég nélküli networkinget”. Tehát az üzleti életnek fel kell állítania azokat az új standardokat, amelyek valódi támogatást nyújtanak egy a saját munkáját komolyan fejleszteni kívánó, szervezetek vezetésében kulcsszerepet vállaló menedzser számára. Úgy gondoljuk, 2021-nek ez egy komoly kihívása lesz.