test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Tudatosan, teszteken keresztül előre!

Üzleti stratégiai útmutató 2021-re (5. rész): Az EXPERT stratégia

Az Expert típus racionális, objektív tényeken alapuló döntéseket hoz. Ez a hozzáállás sok esetben félretolja az empátiát és az érzéseket. A szakmaiság megelőz mindent a preferencia-sorrendben, és fontos, hogy csak annyit, vagy inkább kevesebbet kommunikáljunk, mint amennyit tudunk. Az Expert típus nem tudja elviselni a logikátlanságot, a valótlan állításokat, és emiatt sokszor vállal fel konfliktust a környezetével. Rendszerezett, szabályépítő és szabálybetartó személy, maximalista hozzáállással a munkában. Ezeket a tulajdonságokat elvárja környezetétől is. Egy adott szakmai területre fókuszál, abban a lehető legtökéletesebb akar lenni. Kiszámítható, pontos, viszont hajlamos a részletekben elmerülni, elakadni.

Az EXPERT stratégia

Tökéletes tervezés és tökéletes végrehajtás. Így néz ki egy jó Expert stratégia. Az Expert stratégia alapelve, hogy olyan terméket, szolgáltatást kell létrehozni, mely önmagát adja el. Arra fókuszál, hogy a produktum nélkülözhetetlen legyen a vevők számára, és ne kelljen eladni, hanem meg akarják venni azt a piacon. A kommunikációt és az értékesítést feleslegesnek tartja alapból, és minden erejét a termékfejlesztésre fordítja. Az Expert stratégia ebből kifolyólag nagyon lassú építkezéssel tervez, viszont a fejlődés betonbiztos és megállíthatatlan. Teljesen természetesnek veszi, hogy van egy befektetési időszak, hiszen csak csúcsminőségű termékkel szabad a piacon megjelenni. Az Expert stratégia minden létező és ismert körülménnyel számol, és az alapján tervez, hiszen egyáltalán nem szereti a meglepetéseket. Nem csak nem szereti, nem is igazán tudja kezelni azokat. A Supporter stratégiánál fontos, hogy óvatos előrehaladással szabad tervezni, még akkor is, ha a piaci potenciál megengedné az intenzívebb menetelést. Ez a megállapítás hatványozottan igaz az Expert stratégiákra, hiszen a terméknek mindig sokkal jobbnak kell lennie annál, mint amit már kommunikálunk a piacon. Fontos eleme az Expert stratégiának, hogy a „meglepetésekre” épít. De az Individual stratégiával ellentétben itt a meglepetés kellemes. Arra fókuszál, hogy a termék vásárlója örök életében ezt a terméket akarja használni, és mivel az Expert termék minősége kifogástalan, ezt a célját legtöbbször el is éri. Az Expert stratégia nagyon minimális mértékben, és csak egy nagyon jól körbehatárolt piaci célcsoporthoz kommunikál. Maga az Expert termék is egy szelektált célcsoportnak szól, nem jellemző Expert stratégiával a populáris irányba elmozdulni, bár van rá példa, hogy egy adott, szakmailag magas színvonalú termék előbb-utóbb nagy piaci részarányt tud magáénak. De egyébként ez az Expert stratégiát alkalmazó menedzsereket hidegen hagyja. Az Expert stratégia fő eleme, hogy a szakma elismerését kivívja a termék. Vagyis nagy hangsúlyt fektet a tudományos háttérre, kapcsolatokra és a szakmai kommunikációra. Teljes mértékben nélkülöz minden olyan kommunikációs elemet, ami nagyobb tömegeket céloz meg, hiszen azzal úgy érzi, hogy szakmaiságát veszítené el. És ebben egyébként teljesen igaza van. Az Expert stratégia leggyengébb része az értékesítés. Hiszen azt mindig egy szükséges rosszként kezeli, és nem tervez azzal az alapvetéssel, hogy azért a terméket az általa ismert pár szakemberen kívül több vásárlónak is meg kellene értenie. Ők hisznek abban, hogy a „jó bornak nem kell cégér”, de azért ez az elmélet nem működik a modern üzleti életben. Az viszont biztos, hogy az Expert értékesítési stratégia mindig egy nagyon magas szintű és kis létszámú értékesítéssel tervez.

Az EXPERT stratégia sikere és bukása

Az Expert stratégia önmagában mindig lehet sikeres, csak nagyon nagy türelem kell ahhoz, hogy az ember kivárja azt a sikert. Lépésről lépésre halad előre a folyamat, és közben nem számol a semmiből előbukkanó meglepetésekre. Márpedig azok vannak, ezt úgy gondolom mindenki megtanulta 2020-ban. Viszont a szakmaiság megkérdőjelezhetetlen, tehát ezek a stratégiák előbb-utóbb mindig beérnek, valóban csak idő kérdése. Sok esetben fordul elő, hogy hiába segítik meg pénzzel az érési folyamatot külső befektetők, maga a stratégia, csak azért mert pénzt tesznek bele, nem változik. Így a pénzt égeti csak az üzlet. Az Expert stratégiák nyugalmi időszakban önmagukban nem kerülnek alkalmazásra, általában vegyesen alkalmazzák, leginkább Ruler stratégiával, mely egy jelentős intenzitásnövelést ad nekik. Az Expert stratégia legnagyobb kérdése mindig az, hogy mennyire hajlandóak a megrendelői „meghasonlani” és tudomásul venni, hogy tőlük idegen elemeket is be kell emelni a stratégiai folyamatokba. Sok cég bukik el azért, mert bár a termék fantasztikus, de egyszerűen nincsen idő és pénz arra, hogy ezt a világ is megtudja. Bár besöpörnek egy rakás díjat a különböző szakmai versenyeken, de igazi üzleti profitot sosem termelnek.

Az EXPERT stratégia 2021-ben

Az első olyan időszak, ami hihetetlen mértékben kedvez az Expert stratégiának. Pontosan abból kifolyólag, hogy nagy a félelem a különböző piacokon. A fogyasztói kedv, illetve az elkölthető pénz mennyisége jelentősen csökkent, így az emberek biztosra akarnak menni. Márpedig ha bárki is biztos alapokon nyugvó terméket, szolgáltatást akar, az bizony Expert irányt kell válasszon. Nagyon látványos az Expert stratégiák előretörése. Ami valahol „vicces” is, hiszen az Expert stratégia lényege pont az, hogy nem nyomul. Nem kommunikál, nem akar eladni. De pontosan azért, mert egy ilyen COVID-19 által sújtott időszakban mindenki a szakmailag kiemelt minőségű terméket akarja megvenni, nem akar tévedni, ezért az a jó, ha a vállalkozások nem, vagy csak minimális mértékben kommunikálnak. Tulajdonképpen azzal, hogy a Ruler, és főként az Individual stratégia nagyon nyomulós, a Supporter stratégiák pedig csődöt mondtak, az Expert stratégiának nem kell semmi látványosat művelnie, csak önmagát adnia. A non-kommunikáció vagy csak az adott szakmai környezetben történő, hideg, objektív kommunikáció most tökéletes. Mint ahogy tökéletes a hideg, nem nyomulós, a teljes igazságot bemutató értékesítés is. Vagyis a konkurensek hibái tolják most reflektorfénybe az Expert stratégiát, és a fejlődés intenzitását megsokszorozza ez a tény. Amíg hagyományosan egy Expert stratégia 5-8 éves távlatokban nyújt jó eredményeket, ez most drasztikusan lecsökkenhet, és 1-3 évre változhat. Vagyis, ha valaki szeretne működőképes stratégiai irányt mutatni 2021-ben, az biztosan nem nélkülözheti az Expert stratégiát.