Talán a legnagyobb változás ennél, az 1961-1972 között született menedzserekből álló generációnál van a két világméretű válságra adott reakciókban és azok eredményeiben. Bár sokan ezt a generációt „túl precízkedőnek”, tartják, akik nehezen képesek változtatni a jól begyakorolt irányokon, nem szabad elfelejteni, hogy Expert irányú generációként folyamatosan fejlesztik magukat. Így még ha az első válságreakció nem is volt eredményes, tanulva a hibákból a második már sokuknál hatékony és sikeres.
Válság előtt
2008 után ezt a generációt is sokan félretolták, mondván nem elég proaktívak, az őket ért generációs hatások inaktívvá, óvatossá, kimértté tették őket. És ezen állítások meg is állják a helyüket. Valóban elmondható, hogy ez a generáció, tanulva az eggyel idősebb generáció szülöttei hibáiból komoly energiát és időt fordított arra, hogy ne autodidakta módon elsajátított, hanem valódi lexikális tudással felvértezve vágjon neki karrierjének. Nem véletlen, hogy nagyon sokan, igen könnyen jutottak nagy nemzetközi cégek élére, hiszen ott már követelmény volt a diploma és az azzal járó kiegészítők. A legnagyobb kritika is ezért éri őket úgy általában, hiszen valóban előszeretettel ragaszkodnak a megtanult vagy már megtapasztalt dolgokhoz, és nehezen vágnak bele az ismeretlenbe. A nagy gazdasági világválság előtt nem is igazán kellett, így nyugodt körülmények között építhették karrierjüket. Aztán a válság sok mindent megváltoztatott körülöttük, mert először kerültek olyan helyzetbe, amit nem tanultak, és amit nem is tapasztaltak előtte. És mivel ez a generáció úgy általában szeret tökéletes választ adni a kihívásokra, majd azokat a válaszokat tökéletesen végrehajtani, megtorpantak, sokan lefagytak az új helyzetben. Viszont ez a generáció volt az, aki legkevésbé kért segítséget, mert valódi inaktivitásba fordultak át. Így a legtöbb, a 2008-as válság után elbukott vállalkozás is e generációhoz köthető. De ugyanez az elmúlás volt jellemző a nemzetközi céges menedzservilágban is, hiszen a legtöbb menedzsercsere ezt a generációt sújtotta. Nem tudtak már megfelelni úgy a kihívásoknak, mint az előtte zajló, általuk már jól ismert időszakban, és tökéletességre törekvésük meggátolta őket a gyors váltásban. Ráadásul náluk még az sem volt jellemző, hogy tulajdonosként saját cégükre gyermekükként tekintettek, vagy a kivívott karrierállomáshoz érzelmileg túlságosan ragaszkodtak volna, mint az előző generáció képviselői. Ráadásul ott dörömbölt az ajtón mögöttük a sokkal proaktívabb és sikeréhes következő generáció, így igen nagy présbe kerültek, és ez felemésztette őket. Viszont dolgozni tudtak és akartak, és a munka tudatosságában, annak mennyiségében mindig hittek. Így hát ha kicsit meg is „tépázva” de akik túlélték a válságot, vagy fejlődni tudtak, azok rengeteget tanultak az utóbbi közel 12 év során, melynek komoly hasznát vették a pandémia kezdetétől fogva.
Válság után
Amíg 2008-ban kivárásra játszottak, és a majd visszarendeződik minden elvet vallották, addig most 2020-ban szinte azonnal tudták, hogy lépniük kell. Nem követték el ugyanazt a hibát, és azonnal támogatást kértek. Vagy saját cégükön belülről, vagy cégen kívülről hoztak segítséget. A legtöbb The Precisionists generációs cég például komoly mennyiségben vett és vesz igénybe mai napig tanácsadói segítséget. Pontosan tudják, hogy új stratégiát kell építeni, hogy a piac változik, és ha nem lépnek időben, akkor lehet nem is lesz lehetőségük lépni már. 2008-ban még sokszor dölyfösen elutasítók voltak, de most abszolút partnerek a változás előkészítésében, megtervezésében. Ráadásul kapcsolatrendszerük adott. Akik nem buktak el a 2008-as válság után, azok komoly idolképpé tudtak válni. És ez a generáció most már elég okos ahhoz, hogy ego kérdések okán ne adja fel eddig kivívott pozícióját. Nagyon sokan úgy tartják üzletfejlesztési körökben, hogy ez a generáció lehet a legnagyobb nyertese a mostani válságnak, mert ők azok, akik generációs ellenérzésektől függetlenül fognak tudni együttműködni egy új jövő építésében. Megtanulták, hogy az utánuk következő generáció dinamizmusa, stratégiai látásmódja szükséges a sikerhez, és értékelni tudják a legfiatalabb menedzser generációkat is. A nagy kihívás számukra az lesz, hogy mindezt önmaguk elfogadása mentén tegyék majd meg. Sokan ugyanis e generációból komoly mértékben mutatnak mást magukról, és szeretnek szerepet játszani. Erre szükség is volt, akár évtizedeken keresztül, de most az az időszak jön, amikor a tanulni akarásuk, a folyamatos fejlődésük, a sokszor maximalista elvárásaik jól kamatoznak. Vagyis fel kell vállalniuk, hogy lesz, akinek ez nem tetszik, de az már legyen az ellenzők baja!
Előző rész
A Covid-19 hatása a különböző generációkra – 2. epizód: The Authoritarians