Bár mindenki tudja, hogy a 2021-es év minden szempontból rendhagyó lesz, de nagyon kevesen tudják ezt az információt átforgatni valóban a mindennapi munkába. Még a legjobb menedzsernek is meggyűlik a baja azzal, hogy ez most konkrétan mit is jelent egy cégirányításnál, egy terület menedzselésénél. Várjuk az újranyitást, majd a vírus utáni időszakot, de nem igazán tudjuk, hogy melyik, milyen hosszú lesz majd. Erre üzleti tervezést elindítani igen nehéz ügy, viszont elvárják a nemzetközi cégek vezetőitől, hogy most is álljanak helyt, sőt, most mutassák meg, mire is képesek!
A változás „darabszáma”
Amikor a változás iránti fogékonyságáról kell meggyőznie bárkit is egy menedzsernek, akkor nem elegendő a lendületet, a dinamikát mutogatni kifelé. Az sem elég, ha sokszor elmondjuk a központnak, hogy mennyire más lesz ez az év, és erre tökéletesen készülünk. Még az sem elegendő, ha konkrét lépéseket teszünk a változás menedzselése érdekében, bár ez azért mindenképp szükséges ahhoz, hogy a végén valóban kezelni tudjuk a helyzetet. Karrierem során dolgoztam együtt amerikai, angolszász, német, skandináv multicéggel, csakhogy egy pár, egymástól teljesen eltérő gondolkodásmódot említsek e téren. A kultúrák teljesen eltérőek, és alaphelyzetben nem sok hasonlóságot lehet felmutatni e cégek központjának, tulajdonosi körének működése között. Viszont abban egyet kell értenünk, hogy 2021 semmiképp nem tekinthető „alaphelyzetnek”. És érdekes módon, amikor speciális körülmények közé kerül a gazdaság, ezek a teljesen eltérő döntési mechanizmussal rendelkező cégek egyre inkább kezdenek hasonlítani egymásra. Leginkább abban, hogy amikor a „lejtőn lefelé” megy az adott cég, akkor függetlenül attól, hogy milyen az eredeti céges attitűd, mindenki elkezd a számolgatás, a precízkedés, a részletekbe bonyolódás irányába sodródni. Nyilván egy amerikai cégtől ez sokkal furcsább reakció, mint egy némettől, de az biztos, hogy egyetértenek a központok abban, hogy a konkrétumok sokkal nagyobb teret kapnak, mint bármikor máskor. A központ nem csak hozzáállásban, nem csak erőben, tehát elsősorban nem a számukra szubjektív, megfoghatatlan területeken várnak változásra utaló jeleket. Konkrét, mondhatni darabszámra lebontott „listát” akarnak látni arról, hogy mi és hogyan változik annak köszönhetően, hogy helyzet van. Az üzleti tervezést körülvevő teljes folyamatban extrákat követelnek. Ha a gazdaság sosem volt még ilyen helyzetben, akkor csak olyan tervezési metodika segíthet, amilyen még soha nem volt a cégen belül. Ha ezt az igényt a helyi egységek menedzsmentjei nem ismerik fel, akkor komoly veszélybe kerülnek 2021-ben. De milyen változásokra is van szükség? Fontos, hogy ne nagy és végeláthatatlan dolgokban gondolkozzunk! Egyszerű, mindenki által könnyen érthető és még könnyebben észlelhető részelemekre kell koncentrálnunk! Ha például az üzleti tervezés minden évben a CEO kiváltsága volt, egyedül vitte véghez, maximum a pénzügyi igazgatóját bevonva bizonyos kérdésekbe, akkor most váltania kell. Ha mondjuk kiszélesíti ezt a kört, akkor már elkövetett valamit annak érdekében, hogy meggyőzze a központot arról, hogy itt valódi változások lesznek és ő felkészült erre. Hirdessen „tervezési folyamatot”, akár műhelymunkákkal kiegészítve. Kezdje alulról az építkezést! Kérdezze meg az első vonalas vezetőket, aztán lépjen tovább azok vezetőihez és így tovább! Minél nagyobb folyamatot épít erre – persze mint mindent, ezt is csak ésszel –, annál biztosabbnak tűnik, hogy érti: 2021 egy speciáis év. És a központban erre van szükség. Hogy lássák, a helyi egység vezetője érti a veszélyt és felkészült rá. Mi van akkor, ha a cégkultúra okán eleve mindenki be volt vonva mindig is a tervezésbe? Szintén váltani kell! Szűkíteni kell a kört! Most csak a pénzügyi igazgató legyen partner. Vagy most van itt az ideje, hogy külső, stratégiai támogatást kérjen. Az okos cégek nem sajnálják a pénzt akár külső tanácsadásra, akár piackutatásra, akár arra, hogy a központból rendeljenek ki szakértőt a CEO támogatására. Nagy változásnak tűnik mindez? Vagy csak egy jól kitervelt taktika? Lényegtelen! Ez egy darab változás, amit fel tud mutatni a vezető. Önámítás mindez? Csak arról szólna, hogy a HQ jól érezze magát, és ő jó menedzser szerepében tetszelegjen? Áhhhh, nagyon nagy tévedés! Pont ez a lényege az egész folyamatnak! Mert hát lehet, hogy önmaga érdekében változtatott, csavart egyet a rendszeren. De ezzel a csavarral valóban elindít egy változást, valóban extra helyzetet teremt egy extra helyzetben. Bármelyik módszert is választja a cégkultúrából adódóan – szűkíti vagy épp tágítja a tervezési kört –, egy új kultúrát valósít meg. És pontosan ez a lényege a 2021-es évnek: új módszerekre, új folyamatokra van szükség a sikerhez!
El is kell adni…
Ha a módszerváltás megtörténik, az már önmagában elindít hasznos folyamatokat. A változást kicsi, de konkrét lépésekkel lehet motiválni minden környezetben. Abba a tévhitbe viszont ne ringassuk magunkat, hogy maga a változás ténye elegendő egy nemzetközi céges központ számára ahhoz, hogy olyan menedzserként tűnjünk fel előttük, akire igenis lehet számítani a vérzivataros időkben. Ha már megvan a változás, akkor azt tökéletesen el is kell adni a központnak. Ha nem tudunk felmutatni egy „2021-es év üzleti tervezési folyamat” projekttervet, aminek az alcíme a „COVID-19 újranyitás és a vírusidőszak utáni üzleti élet”, akkor ne számítsunk nagy karrierre az adott cégnél. Persze egyértelmű, meg akár bugyutának is tűnhet így első olvasásra, de válság helyzetben sokszor bugyután egyértelműnek kell lennünk, hogy az üzenet minden körülmények között, minden érintetthez eljusson, és a kellő hatást kifejthesse. Ebből az egészből bizony projektet kell építeni és kellő nagyságúra fel kell fújni! Van ebben nyilván kegyes „hazugság” is, hiszen adhat egy „téves nyugalmi érzetet” a bennünket alkalmazó cég felé. De megint ne csak a saját szemszögünkből vizsgáljuk a folyamatot. Igen, lehet, hogy önző egyéni érdek által vezérelve folyamodunk ezekhez az üzleti trükkökhöz. De ha jól végezzük a munkánkat, akkor elérjük azt, hogy nyugalmi állapotban indul neki mindenki a 2021-es évnek, amit láthatunk, nem lesz egyszerű. Azt viszont egyértelműen állítom, hogy az ember jobban teljesít nyugalmi helyzetben vagy kisebb nyomás alatt, mint állandó, magas stressz szinttel megfertőzve. Vezetőként, nemzetközi cég élén pedig nem csak saját magunk, hanem a beosztottjaink munkahelyéért is felelősek vagyunk. Adjunk egy kis nyugalommal saját magunknak és a szervezetnek is esélyt a 2021-es sikerre. És ha azt gondoljuk, hogy ezek a „trükkök” csak trükkök maradnak, akkor nagyon tévedünk! Minden változást motiváló elem változást indukál, és abban is egyetértünk, hogy ebben az évben pontosan erre van szükségünk. Ugye?
Előző epizód
Most COVID-álló üzleti tervezés kell! (Üzleti tervezés nemzetközi cégeknél – 1. rész)