test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

A nagyi receptje – Stratégiaalkotás 2022-ben (2.epizód)

Azt bátran állíthatjuk, hogy az üzleti stratégiával foglalkozó szakemberek számára a COVID-19-es időszak igen intenzív periódust jelentett és jelent a mai napig. Az is tény, hogy minden eddiginél komolyabb tudásra volt ahhoz szükség e téren, hogy egy adott vállalkozás legalább elviselhető eredményekkel küzdje le 2020-at, majd 2021-et. Nem véletlen az, hogy minden eddiginél nagyobb mértékben fordultak a cégek belső stratégiai embereikhez, de leginkább külsős szakértőkhöz az új üzleti irányvonal kialakításával kapcsolatban. Sokan kérdezik, mi szükséges ahhoz, hogy most, 2022-ben olyan stratégiát tudjon valaki felépíteni, ami nem csak kiutat, hanem egy esetlegesen eredményesebb jövőt biztosítson egy adott cég számára. A nyugalom, a biztonságra törekvés ideje jött el? Vagy most kell kockáztatni, talán jobban, mint valaha? Mitől igazán jó egy üzleti stratéga? E kérdésekre adott válaszok ma „hot topic” kategóriát képeznek a világ minden üzleti szegmensében!

Közgazdász, pszichológus vagy valami más?

Az biztos, hogy ebben a helyzetben komplexebb szakmai háttérre van szükség ahhoz, hogy bárki megfelelő üzleti stratégiát építsen ki. Azt lehet látni, hogy ismeretlen körülmények közé érkeztünk, és ha kicsit is okosak vagyunk, akkor pontosan tudjuk, hogy egy még inkább ismeretlen világ felé haladunk. Itt most nem is a sokszor riogatásnak tűnő „ki tudja hány vírus leselkedik még ránk” fenyegetésekre gondolok, amiket aztán lehet, hogy valóban illik komolyan venni. Gazdaságilag gondolkodva biztosan elmondhatjuk, hogyha valaki azt állítja, tudja mi vár ránk, akkor az minimum egoista, mert gazdasági szakemberként nem tudhatja pontosan senki! Ahhoz ugyanis az emberek fejébe kell belemászni, és meg kell érteni milyen mentális helyzetben vannak, és abból ki kell tudni következtetni azt, hogyan is fognak dönteni az elkövetkezendő időszakban. És ez az üzleti élet minden egységére, minden szintjére igaz! Miért marad nálunk egy fontos munkavállaló? Hogyan tudunk egy nagyon jó szakembert a céghez csábítani? Hogyan tudjuk a kollégákat jobb eredmények elérésére ösztönözni? Vagy egyáltalán hogyan érhetjük el azt, hogy magánéleti kihívásaik mellett a cégre is koncentráljanak egyaránt? Még ha ezekre a kérdésekre úgy általában tudjuk is a válaszokat, a sablon megoldások biztosan nem fognak működni. Sokan mondják, hogy egy őszintébb, szókimondóbb világ alakul ki az üzleti életben, és valószínűleg igazuk is van. De mit jelent ez egy konkrét termékkoncepcióban? Egy brand felépítésében, legyen az céges vagy magánszemély brand értéke? Milyen kommunikációs megoldások fognak működni, és melyek azok, amik kiverik a biztosítékot, pedig évtizedeken keresztül tökéletesen lehetett alkalmazni őket? Ezekre a stratégiai szintű kérdésekre a válasz a kollégák, munkavállalók, vezetők, célcsoportok, fogyasztók stb. fejében van, sokszor nagyon mélyen elrejtve a külvilág elől. Az okos cégek persze érzik mindezt! Pontosan tudják, hogy most jött el az ideje annak, hogy valóban megismerjék saját embereiket, és igazán kristálytisztán lássák saját magukat is. Azt pedig, hogy egy adott cégnek milyen stratégiai irányokban kellene tovább lépdelnie, ma már döntő mértékben az befolyásolja, hogy a döntéshozók magánemberként mit szeretnének! Az emberi gondolatok, az emberi elvárások szerepe jelentősen felértékelődött. Nyilván egy tulajdonos célja valamilyen szinten mindig is meghatározta a cég működését, de nagyon sok elsőszámú döntéshozó „vedlett át” üzletemberré és hagyta otthon a „magánembert”, és ezáltal a cég egy sablonos, üzleti könyvekben meghatározott irány mentén haladt előre. Milyen célok is léteznek most? Több időt akarok tölteni a családommal. Egyszerűen kevesebbet akarok dolgozni. Megvan a pénzem, szabadulnék a cégemtől. Szeretném meghálálni a szervezetben lévő kollégáknak azt, hogy gazdaggá tettek. És folytathatnánk még a sort azokkal a célokkal, amikről nem illet beszélni a múltban. És ne gondoljuk azt, hogy csak cégtulajdonosként vagy elsőszámú vezetőként lehetnek valakinek ilyen célkitűzései! Ne gondoljuk azt, hogy egy gyári munkás, egy asszisztens, egy HR menedzser és a többiek nem így gondolkoznak! Sőt! Mivel nem az ő cégükről van szó, még egyértelműbb és nyomdafestéket nem tűrő céljaik lehetnek. És ez így van rendjén!

A jövőben sikeres stratégiáknak egyértelműen az emberből kell kiindulnia, az emberrel kell terveznie, az ember döntéseit kell figyelembe vennie. Ezek a modulok teljes mértékben felülírják a hagyományos piacelemzéseket, következtetéseket, és hát a régi recepteket. Persze mindenki szerette a nagyi fantasztikus rétes receptjét, amit még igazi zsír felhasználásával készített, de az ma már megüli az emberek gyomrát, nem egészséges, és az új generációk életmódjába nem igazán fér bele. Azonban jó visszaemlékezni rá, néha talán még bele is kóstol az ember nosztalgiából, de manapság nem fogjuk már azt rendszeresen fogyasztani.


Előző rész

A nagyi receptje – Stratégiaalkotás 2022-ben (1.epizód)