test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Az üzletfejlesztő barát – Az üzletfejlesztés átalakulása a COVID-19 hatására (1. epizód)

Teljesen egyértelmű, hogy az üzleti életben olyan emberekkel lehet sikeresen együttműködni, akik legalább szimpatikusak számunkra. Azt is sokan vizsgálták már, majd bizonyították többféle módon, hogy bizony az üzleti döntéshozatal során komoly tényező az üzletfelek egymáshoz fűződő emberi kapcsolata, és ez számos esetben felülírja a józan ész határait is. Az üzletfejlesztésben pedig kiemelten fontos szerepet játszik ez a faktor, hiszen stratégiáról, koncepciókról, csupa láthatatlan, a nem szakavatott ember számára érzékelhetetlen és követhetetlen dolgokról van szó. Nem csoda, ha az üzletfejlesztési szakma nagyjai elkezdtek vizsgálódni, milyen hatást gyakorol az üzletfejlesztési kapcsolatokra a COVID-19.

Egy tragikus év

Az üzletfejlesztési szakma számára a 2020-as év igazi tragédia volt. A fejlesztési programokat már a járvány korai időszakában elkezdték törölni a megbízók és hosszú ideig egyszerűen esély sem volt arra, hogy a szakma képviselői a szakma jelentőségéről és pontosan az ilyen helyzetekben realizálható előnyeiről érdemben tudjanak értekezni a potenciális vagy már meglévő ügyfeleikkel. Május környékén már minden szereplő ráébredt és elfogadta a tényt, hogy ezt a békát bizony le kell nyelni és csendben kell maradni. Persze voltak olyan cégek is, amelyeknek hatalmas mennyiségű projekteket kellett levezényelniük és, vírus ide vagy oda, a partnerek éppen tőlük várták a megoldást a vészterhes időkben. Nem volt könnyű megoldást találni, miként lehetséges ezt az amúgy mindenki által személyesnek tartott szakmát online formában fenntartani, sőt, menedzselni, de az emberek kreatívak, így aztán megszülettek az extra megoldások. Ma már látható, hogy azok a cégek, amelyek nem egyszerűen túlélték a 2020. évet, de fejlődni is képesek voltak és mindezt nem csupán annak köszönhetően, hogy gazdasági ágazatuk egyértelmű nyertese volt a COVID-19-nek, ott bizony komoly üzletfejlesztés zajlott a háttérben. Így aztán a tavalyi eredményeket vizsgálva igen kétarcú a helyzet, hiszen a piac jóval nagyobb fele óriási visszaesést könyvelhet el, míg a kisebb része nagyon komoly fejlődést tud felmutatni. Ami ennél is fontosabb, hogy a tavalyi teljesítmény egyértelműen vetíti előre az elkövetkezendő évek kilátásait, hiszen azt már biztosan kijelenthetjük, hogy a vírushelyzettel és annak következményeivel még sokáig számolni kell. Vagyis majd azok az üzletfejlesztők lesznek képesek ténylegesen fennmaradni a piacon, akiknek érdemi tapasztalatra tettek szert ebből a korszakból. Márpedig tapasztalatot munkával lehet szerezni, így a 2020-as eredmények vonatkozásában gyengélkedő tanácsadóknak idén sem lesz könnyű évük.

Bajban ismerszik meg a barát

A szakemberek már több olyan cég vezetőjét faggatták, amelyek a piac kisebb, nyertes részéhez tartoztak. Arról kérdezték a társaságok vezetőit, véleményük szerint, minek köszönhető, hogy náluk nem hogy visszaesés nem történt, de komoly fejlődés volt tapasztalható. A reakciók felettébb érdekesek. Egyfelől a leginkább szembetűnő dolog, hogy nagyon nehéz ezeket a vezetőket elérni. Rábírni pedig őket arra, hogy érdemben, mondjuk a médiában, legalább kérdés-válasz szintjén szerepeljenek, egyszerűen lehetetlen. Azért furcsa, mert másfelől viszont tele vannak a különböző médiumok és hírcsatornák a hangos üzletfejlesztőkkel és tanácsadókkal, így az ember azt gondolná, hogy ez egy olyan terület, ahol szinte kötelező a kommunikáció. Az ő meglátásuk szerint például ez alapvetően hozzátartozik sikerességükhöz. Nem szerepelnek, nem akarják látványosan és publikusan oktatni a népet, hanem érdemi munkát végeznek. Viszont a legérdekesebb az, hogy ezeket a cégeket – bár ők maguk nem mondják ezt ki, hiszen belülről nem látják a teljes képet – leginkább az köti össze, hogy a partnereikkel kialakított kapcsolatok egy szinte bekategorizálhatatlan szinten mozognak, valahol a barátság és az üzleti érdekkapcsolat között. Sőt, az is megállapítható, hogy a telefonos vagy épp videón folytatott konferenciák során egészen egyértelművé vált, hogy ezek a kapcsolatok inkább a baráti oldalhoz közelítenek, természetesen anélkül, hogy azt a bizonyos „határt” akár csak egyszer is átlépnék. Nem véletlen hát, hogy egy olyan komoly kihívásokkal teli időszakban, mint amilyen a COVID-19, előre tudtak lépni és képesek folyamatosan fejlődni, hiszen kiben bízzon az ember, ha nem a szakmailag is elismert barátjában.