A COVID-19 során azok az üzletfejlesztők tudtak sikeresek maradni, akik még a legínségesebb időszakokban is megfelelő módon tudnak szelektálni a partnerek között. A szelekció fontos eleme a folyamatos fejlődésnek, hiszen azok tudnak igazán fennmaradni és sikeresek lenni a piacon, akik együtt fejlődnek megrendelőikkel. Sőt, még inkább azok, akik megrendelőik előtt haladnak a fejlődésben. De nem mérföldekre tőlük, hanem úgy, hogy még szabad szemmel lehessen látni őket az égbolton.
Titkos partneri kör
Ha megnézzük a 2020-ban is komoly sikert felmutatni képes, üzletfejlesztési területen működő tanácsadó cégeket, számos közös pontot találunk bennük. A sok közös vonás közül is kiemelkedik a külső szemlélő számára sokszor érthetetlen szelekciós mechanizmus. Még a szakmához közel álló szakember számára is több évnek kell eltelnie ahhoz, hogy egyértelműen be tudja azonosítani a szelekció metodikáját. Ilyenkor döbbenek rá igazán, hogy mennyire tudatos az a munka, ami ezen a téren folyik. Ha a bevétel és az eredmény alapján tekintünk körbe az üzletfejlesztők piacán, egyértelműen meghatározható, hogy egy-egy lokális tanácsadó tudott győztesen kikerülni a 2020-as évek kihívásaiból. Ezeknek a cégeknek a portfolióját tekintve egy fontos közös vonás rögtön szembe tűnik, ez pedig a megrendelői, partneri kör láthatatlansága. Igen komoly Google keresői képességek szükségesek ahhoz, hogy egy-egy partner kilétét legalább jó eséllyel meg lehessen határozni. Az biztos, hogy az együttműködéseket nem verik nagy dobra, ami látszólag koncepcionális kérdés is náluk. Pedig valahogy pont az ellenkezőjét várná az ember. Hiszen ezeknek a cégeknek a referenciákból kellene élniük, mert ki fogja megtalálni őket, ha még olvasni sem nagyon lehet róluk. Aztán ott van a másik kérdés: hogyan képesek a háttérben maradni egy-egy olyan sikert követően, ahol mindenki a legnagyobb büszkeséggel döngetné a mellét. Nem csak az információk kigyűjtése lehetetlen, de még az az interjúk és beszélgetések során sem lehet kihúzni a beszélgetőpartnerekből semmit ezekről a kapcsolatokról. Az igazi meglepetés persze az, hogy ennek ellenére komoly bevételi fejlődést mutatnak, tehát valahogy csak megtalálják őket a nagyvilágban az üzletüket fejleszteni kívánó üzletemberek, vállalkozások. Nem véletlen az, amit ezekből a körökből több helyről is hallani, hogy mennyire hálás egy-egy tulajdonos vagy elsőszámú vezető annak a „kapocsnak”, aki tető alá hozza az ilyen jellegű együttműködéseket. Főként lokális vállalkozásokra jellemző, hogy sokszor kizárólag emiatt tartanak meg egy-egy vezetőt a cégnél, hiszen ő volt az, aki talán még évekkel ezelőtt eljuttatta a vállalkozást a fejlesztőhöz.
Stratégiai meglepetés
Először azt gondolná az ember, hogy egyszerűen csak nem szeretnek színpadon állni ezeknek a tanácsadó cégeknek a képviselői és esetleg biztonságosabb a háttérben maradni. Aztán néhány magánbeszélgetést követően az ember már betekintést nyer több izgalmas és a „nem szeretek szerepelni” megközelítésnél logikusabb és ütősebb érvbe is. Ezek közül az egyik például a konkurenciaharc. Nagyon fontos ugyanis, hogy amikor egy vadonatúj stratégia épül, arra a versenytársak ne tudjanak felkészülni, ne számítsanak rá, hiszen gyakran már a meglepetés hatása önmagában is elegendő a sikerhez. Ezért nem annyira praktikus, ha bárki számára nyilvánvaló a piacon, hogy igen komoly stratégiai támogatásban részesül a cég, mert az gyorsan vonzza a figyelmet és a meglepetés hatása elmarad. Persze, mondhatnánk azt, hogy bizonyos körökben már mindenkinek van stratégiai tanácsadója, vagyis, minek ez a felhajtás. Egyfelől a lokális cégek esetében ez egyszerűen nem igaz, mivel ezek ily módon szépen, csendben tudnak készülni a nagy dobásra, másfelől pedig a nemzetközi cégek esetében is, amíg azt gondolják, hogy csak a szokásos multi-tanácsadást kapják, nem igazán foglalkoznak a témával, hiszen az mindenkinek van már. Akkor válik érdekessé a helyzet, amikor egy „furcsa” stratégiai támogatás jelenik meg a háttérben, hiszen az kiszámíthatatlan, így a konkurens szereplők nem is tudnak a jövőben induló támadásokra felkészülni. Amire szükség is van, hiszen egy jó stratégia, egy jó termékkoncepció behozhatatlan előnyöket tud biztosítani és, ha egy félév alatt kidolgozott koncepció egyszer csak hirtelen felbukkan a piacon, az ellen nagyon nehéz megfelelően fellépni. Nem véletlen, hogy egyre több kisebb, lokális cég képes meglepni a világot. És nem egyszerűen csak a start-upokra eddig is jellemző vadonatúj termékekkel, de azok koncepcionális és stratégiai felépítésével is.
Előző rész:
Az üzletfejlesztő barát – Az üzletfejlesztés átalakulása a COVID-19 hatására (3. epizód)