test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Kicsik és nagyok 2021-ben

Úgy gondolom, egyértelműen kijelenthetjük, hogy mostanra kialakult az a helyzet, amikor már minden elsőszámú döntéshozó tisztában van azzal, hogy olyan időket élünk, amikor a hagyományos üzleti gondolkodásmód nem működik. Még 2020-ban is nagyon sokan gondolták azt, hogy még ha startégiát is kell váltani, akkor sem sodródunk túl messze a megszokott vizektől. Így hát megpróbálták saját házon belül megtalálni a válságból kivezető utat. Még az is lehet, hogy voltak olyan változások, amelyeket eredményként tudtak felmutatni, de ma már tudják, hogy messze van a saját házi megoldás a valódi stratégiától, amelyre jövőt lehet építeni.

Kicsik és nagyok

Persze e fenti állítás nem egyformán igaz a különböző méretű, lokációjú és gazdasági szektorban tevékenykedő vállalkozásokra. Azt mondják az okos emberek, hogy ha válság van, akkor minden esetben nyílik a nagy mamutvállalatok és a kis cégek közötti, amúgy sem kis fesztávot produkáló olló. Érdekes viszont, hogy legtöbbször nem akarjuk megérteni a tény valódi oldalát. Nem azt, ami a költségterhek viselésére, a méretből adódó óriási különbségekre fókuszál. Azzal valóban nem tudnak a kicsik mit kezdeni. Az üzleti stratégia szempontjából a leginkább kritikus tényezőre gondolok, a fogyasztói igények átalakulásának vizsgálatára. Mert az nagyon sok helyen és sokszor elhangzik, hogy a prémium és a tömeg a két valódi célcsoport. Még azt is hozzáteszik, hogy ezen a helyzeten minden válság erősít is, és hát 2008 után a mostani 2020-as válság végleg determinálta mindezt. De akkor most hol van ebben a kicsiknek és a nagyoknak a szerepe? Az rendben van, hogy költségekben, üzleti stratégiai kapacitásban, és lehetőségekben általában összemérhetetlen egy világméretű cég és egy lokális vállalkozás. De nehogy bárki is azt gondolja, hogy ezzel le is van osztva a két szerepkör, és a multiknak jár a prémium, a szegény kis lokális cégek pedig be kell érjék a tömeggel. Sajnos nagyon sok lokális cégtulajdonosban ez a tévhit él, és meg sem próbálják üzletüket fejleszteni, fel sem veszik a kesztyűt ebben az igen elkeseredett harcban a nagyokkal. De miért nem? Sok esetben rásütjük a bélyeget a vállalkozókra, hogy azért, mert egyszerűen szeretnek panaszkodni. Van benne igazság, hiszen a „kicsi vagyok” mindig jó kifogás az életben. Hiszen ki kritizálna egy „kicsit”? Ki vonná kérdőre, hogy vajon tényleg mindent megtette-e a siker érdekében? Még azonnal rásütné a nép a kritika megfogalmazójára, hogy „nem szép dolog a földön fekvőbe még egyet ….”. Tudják jól mire gondolok. De hát ki fogja felébreszteni a helyi vállalkozókat, hogy nemcsak nem romlottak lehetőségeik, hanem piaci szempontból nézve még javultak is. Nyilván nem szabad általánosítani. Hiszen csak azokra igaz a mondás, akik valami egyedit tudnak nyújtani saját területükön. A 2021-es évnek pedig ez lesz a kulcsa az üzleti életben. Csak az lesz nyertes, aki valamilyen egyedi, lehetőleg prémium megoldást tud nyújtani a fogyasztók számára.

Kicsi prémium

Nagyon sok termékkoncepció megalkotásán vagyok már túl, ahol csapatban dolgoztunk ki termékeket különböző méretű cégeknek. Becsomagoltuk a tudásukat, szolgáltatásukat, amelyeket saját maguk nem tudtak eladható módon megfogalmazni a piac felé. Nagyon sok gazdasági szektornak dolgoztam, nagyon sok országban, de egyvalami minden termékkoncepcióban közös volt: bele kellett csempészni valami extra szolgáltatást a már meglévő termékparaméterek mellé. Az is egyértelműen látszott, hogy minél kisebb méretű volt a cég, annál könnyebben ment ennek az extrának a definiálása és a megbízó céges szervezetén történő átvitele, és az eredmény is annál jobb lett, a piaci sikerről már nem is beszélve. A kicsik legnagyobb előnye, hogy nekik van egyedül lehetőségük arra, hogy ügyfeleik nagyoknak érezzék magukat. Hiszen egy nemzetközi cégnél egy vagy a sok közül. Persze nagyon komoly folyamatok vannak arra, hogy ezt ne érezze az ügyfél, de a tény, az tény. Nem véletlen az, hogy a 2008-as válság óta a valódi prémium szegmenst megcélzó cégek között jelentős mértékben megnőtt a lokális vállalkozások száma. És hát a prémiumnak óriási előnye, hogy a kereslet bizony fizetőképes, és nem árérzékeny. Hiszen valami olyasmit kap a vásárló, amit egy alacsonyabb árakat biztosító nagy cég sosem tud megadni: a személyes odafigyelést, az igazán magas színvonalú, egyedi ügyfélkiszolgálást. Ez a szegmens drasztikusan fejlődik most is, tehát a „kicsiknek” pontosan ugyanolyan lehetőségeik vannak, mint a „nagyoknak”. Csak először abba kell hagyni a sebek nyalogatását, és körbe kell nézni saját házunk táján, hogy merre is lehetne elindulni. Ja és persze, ha kicsiként mondjuk motiválatlan munkaerővel rendelkezünk, akik képtelenek megadni az igazi kiszolgálás érzését az ügyfeleknek, akkor valóban nem terem babér számunkra 2021-ben, sőt, utána sem.