test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

TOP 10 cikkek 2021: #9

Középszerűség vagy idolizmus?

Az elmúlt nagyjából két évtizedben a cégek tulajdonosainak imázsa jelentős mértékben felértékelődött. Mindig is fontos volt az emberek számára, hogy ki vezeti valójában azt az üzletet, melynek ők dolgozóként, vevőként részesei, azonban nem volt annyira kritikus szempont, mint mostanság. Talán azt lehet mondani, hogy a startup világ hozta be ezt az egész szemléletet. Sokan azt állítják azonban, hogy a fiatalabb generációkra ható superhero filmek és videójátékok, és persze a talent show-k térhódítása okozta eleve a startup kép imázsnövekedését. Hiszen ott egyik pillanatról a másikra, az ismeretlen kis hangyákból is világot hódító óriásokká válhattak a gyerekek. Végül is mindegy, mi katalizálta a folyamatot, a lényeg, hogy 2021-ben alapvető kulcsa a sikernek – vagy a bukásnak – a tulajdonos imázsa.

Nem kell mindenkinek szeretnie

A legtöbb ember persze úgy gondolja, hogy a tulajdonosnak mindenki által szerethető figurának kell lennie. Senki nem gondolhat rosszat róla, nem illethetik negatív jelzőkkel, hiszen akkor máris oda a cég imázsértéke is. Korántsem így áll a helyzet! Pontosan ez az, amit nagyon sokan nem értenek, sajnos még az imázsépítéssel vagy brandkialakítással foglalkozó szakemberek közül sem. Hiszen az imázs környezete is drasztikusan megváltozott. Amíg 30-40 évvel ezelőtt a mindenki által szerethető figurák alakítására törekedtek a celebek, ez ma már egyáltalán nem cél. Sőt! Az okos celeb-tulajdonosok tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy mely célcsoportnak kell igazán megfelelniük, kiktől jön a bevétel, kiknek a szemében kell követendő példává válniuk, így aztán erre a közegre koncentrálnak. Emellett azzal is tisztában vannak, hogy amennyiben egy adott célcsoportot kiválasztanak, és annak tökéletesen meg akarnak felelni, azzal sok egyéb célcsoport számára egyáltalán nem lesznek szerethető figurák. Sőt, kimondottan negatív szereplőkké válnak a saját célcsoportjukkal tökéletesen ellentétes mechanizmusokkal működő csoportok szemében. Az igazán okos tulajdonosok azt is tudják ezen kívül, hogy saját célcsoportjuktól –főként, ha intelligenciában, fizetőképességben egy igen magas szintet képviselnek – nem fognak tudni állandóan visszajelzést kapni arról, hogy milyen irányba is mozognak, jól hozzák-e az adott szerepet, vagy esetleg letértek már a jó útról. Vagyis pontosan tudják, hogy az igazi „ellentábor” véleményét kell begyűjteni. Az emberi természet már csak ilyen: jobban szereti a negatív véleményeket hangoztatni. Persze nem általánosítok, de ez a saját tapasztalatom. Azonban, ha végigmegyünk a világ leginkább meghatározó „cég arcain”, akkor pontosan látni lehet, hogy melyek is azok a tulajdonságok, amelyekért saját célcsoportjuk imádja őket, és pontosan ugyanezekért megvannak az utálóik is. És ez így van rendjén!

A középszerűség halála

Pontosan ez a tragédiája az idősebb generációs kiemelt figuráknak. Általában még mindig az „engem mindenkinek szeretnie kell” gondolatot próbálják erőltetni, és hát egyre inkább „mennek ki a divatból”. Ugyanúgy megfigyelhető ez az üzleti élet, a zene, vagy épp a filmszakma területén. Mindig lehet találni Hollywoodban is „nagy visszatérőket”, akiket a fiatal generáció újjászületésre bír, és befogadja őket. És hát igen sok, hatalmas alakot láttunk egyszerűen eltűnni a süllyesztőben. Azt észrevették, hogy ezeket a „nagy visszatérőket” a saját nemzedékük és koruk nem igazán kedvelte? Valamely oknál fogva nem éppen most lettek menőbbek és sikeresebbek, mint bármikor előtte? Nézzenek csak rá az Oscar-jelöltek és nyertesek listájára! Ugyanígy az üzleti életben sem kell messzire menni a néha „közutálatnak örvendő” alakokért. Pont a cikk írása előtt mondta tanult kollégám, hogy hiába befolyásolja elméletileg a céges eredményeket az imázs, amikor ott van például Elon Musk, aki tökéletes ellenpélda erre. Én rögtön kontráztam, hogy a Tesla szülőatyja pontosan a megerősítő példa mindarra, amit itt írok. Közimádat tárgya? Nem! Sikeres? Abszolút! Idolként tekintenek rá a fiatal üzletemberek. Aki igen, az nem csak idolként, annál néha sokkal többként nyilatkozik róla. Érdekli őt egyáltalán a köznép véleménye? Nem tudom biztosan, de nem úgy néz ki.