test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Az üzletfejlesztő barát – Az üzletfejlesztés átalakulása a COVID-19 hatására (5. epizód)

A világ üzletfejlesztő elitjét nem igazán ismeri a nagyközönség. Vannak tanácsadók, coach-ok és mentorok, akik szerves részesei a világ legnagyobb sikereinek. Régebben szokás volt mondani, hogy minden nagy vezető mellett ott áll a háttérben a párja, aki ellátja tanácsokkal és nélküle nem sokra menne a világhírű vezető. Nos, ez a helyzet átalakulóban van a modern üzletfejlesztésben. A társ, a pár szerepe igen lendületesen kezd átkerülni az üzletfejlesztő szakemberek kezébe, akik ezzel nagyon szépen tudnak élni, viszont sosem élnek vissza ezzel a pozícióval.

Büszkeség és balítélet

Sok beszélgetésen vagyok már túl saját köreimben, amelyek központi témája, hogy az emberek jelentős része azért akarja a sikert, hogy aztán büszkén világgá kürtölhesse és ünnepelhesse a megérdemelt eredményt. Mindenki ezt teszi és a cégek is azokat a vezetőket keresik, akiket a pénzen túl egy idő után már valóban az elért sikerek motiválnak. Beszélgetőtársaim szinte minden társaságban kivétel nélkül egyetértenek velem a fentiek tekintetében. Egyetlen olyan kör létezik, ahol az ilyen párbeszédek alkalmával úgy érzem magam, mint a földönkívüli, aki éppen most landolt egy ismeretlen bolygón, ők pedig az üzletfejlesztők. Megadatott az a lehetőség – nem tudom szerencsének hívjam-e vagy sem – hogy hosszabb időt együtt tölthettem mentorokkal. Olyan üzleti mentorokról beszélek, akiknek a nevét akár le is írhatnám, mert nem valószínű, hogy bárki is ismerne közülük akár egyet is. Persze, nem írhatom le, mert egyrészt nem lenne korrekt, másrészt egy üzletfejlesztéssel foglalkozó portál írójaként komoly szinten ellehetetleníteném magam. Azt már megszoktam, hogy olyan emberek társaságában vagyok, ahol egy szakember akár fél óra alatt megfordítja egy vállalkozás sorsát egy telefonhívással csupán úgy, hogy megnyugtatja a tulajdonost, vagy éppen akár döntést is hoz helyette, ha az a döntés éppen kritikus a cég jövőjére nézve. Azon sem lepődöm meg már, hogy sosem lehet tudni, éppen ki van a telefon túloldalán, mert akármilyen közegben veszi fel a mentor a telefonját, azt biztosan nem lehet beazonosítani, hogy éppen kivel beszél. Legalábbis azokból a részletekből, amiket a társalgásból el lehet csípni, biztosan nem, ha pedig kényes területre terelődik a téma, akkor biztosan elhagyja a helyiséget, legyen szó akár a legmeghittebb baráti beszélgetésről is. Azt is fontos volt megtanulnom, hogy nincs kora reggel vagy épp késő este, pláne, ha egy mentor több országban, földrészen dolgozik párhuzamosan, hiszen, ha szükséges, akkor mindig el lehet érni. Ugyancsak viselkedésükre jellemző, hogy igen sűrűn nézegetik telefonjukat, és senki sem veszi neveletlenségnek, ha egyszer csak minden szó nélkül kilépnek a társalkodás folyamából. Mert, ha fontos hírt kapnak, amire azonnal reagálni kell, a többi mentor pontosan tudja, hogy mit és miért tesz barátjuk. Szóval, fura kör ez, ahova tényleg fantasztikus dolog bepillantást nyerni. Persze, nagyon ügyesen ki lehet szúrni, hogy ki a kezdő mentor, aki azonnal minden problémát orvosolni akar, de azt is meg lehet állapítani egy idő után, hogy ki az, aki már komoly tapasztalattal rendelkezik, és még akkor sem veszi fel a telefonját, ha az háromszor csörög akár több mint egy percig egymás után. És persze nem azért, mert nem érdekli az adott cégvezető, tulajdonos, sportoló vagy éppen egyetemi rektor, hanem azért, mert azt szeretné közvetíteni feléjük, hogy ez most nem olyan fontos. Természetesen ehhez pontosan tudnia kell, hogy miért keresik. Ráadásul mindezt a nélkül, hogy felvenné a telefont. Ehhez viszont már valóban tökéletesen kell ismerni az adott üzlet menetét, az adott üzletember gondolkodását, döntéshozatali kihívásait, szóval a legbensőkig ismernie kell a mentorált partnert. Ezért megy élményszámba ezt a kört a megfelelő alázattal és önbizalommal egyidejűleg szemlélni. Azt hittem, én már ismerem ezt a világot, hiszen évek óta ebben a közegben mozgok: láttam világhírű start-up vállalkozást a piacra segíteni és végig követhettem hanyatló nemzetközi cég újjáépülését is, szóval, sok mindent megéltem már kívülről, de mégis eléggé közelről szemlélve az eseményeket. Már kezdtem úgy gondolni, hogy szinte mindent láttam, de aztán jött Tokió.


Előző rész:

Az üzletfejlesztő barát – Az üzletfejlesztés átalakulása a COVID-19 hatására (4. epizód)