Manapság nehéz megtalálni az egyensúlyt az üzleti életben stratégiai területen. Az egyensúlyt a világ történései és az üzleti érdekek között. Az biztos, hogy a COVID-19, ha nem is egy életre, de nagyon hosszú időre megváltoztatta az elsőszámú döntéshozók életét a stratégiaalkotással kapcsolatban. A természet haldoklik, az emberek meghalnak, és mindeközben ott húzódik a jól ismert üzleti érdek. Hogyan lehet mindezt egyensúlyba hozni? Ez jelenti 2021-ben talán a legnagyobb kihívást.
Az illendőség szabályai
A víruskorszakot megelőzően az üzleti stratégiáért felelős vezetőnek rendszerint egyszerű volt a dolga a stratégiaalkotás terén: a lehető legjobb eredményt kellett felmutatni az üzletben, vagy a lehető leginkább meg kellett felelni a tulajdonosi elvárásoknak, legyen szó egy adott tulajdonosról, több emberről vagy akár cégekről, tőzsdei papírokkal rendelkező befektetőkről. Bár az elmúlt években egyre több cég fordult a környezettudatosság irányába, de az inkább arról szólt, hogy figyelnek arra, hogy, ha kell, akár a költségek növekedése árán is, olyan alapanyagokat és megoldásokat használjanak, melyek „zöldnek” tekinthetők. A természetvédelemre összpontosító irányzat helyet is kapott jó néhány helyen a stratégiakészítés korai szakaszában, viszont mégsem jelentett meghatározó tényezőt a vezetőknek a végső döntéshozatal során egy-egy extra kivételtől eltekintve. A mostani helyzet azonban teljesen más eredetű: nem csak a költségeket, hanem az emberek életét, annak tervezését is be kell vonni abba a folyamatba, ahol a természet kiemelt szerepet kap. Mire is gondolok pontosan? Arra, hogy az elvárásokat, a célokat már eleve annak tükrében kell megfogalmazni, hogy például a COVID-19 még mindig mindennapjaink része és, ahogy jelenleg kinéz, még egy jó darabig kénytelenek leszünk tervezni vele. És, ahol egy vírus van – állítják a szakemberek – akad majd újabb is, vagyis mindez egy új korszak beköszöntét jelenti az üzleti életben. A legfőbb kérdés pedig a legtöbb vezető számára az, hogy mi a helyes magatartás, mi a társadalmilag leginkább elfogadott irány? Szabad még az üzleti érdekekre koncentrálni, vagy azokat már teljes mértékben felülírta a vírus és, ha valaki most erre szeretné a hangsúlyt helyezni, azt kirekesztheti a társadalom? Szabad-e a munkavállalókat az új üzleti célok felé hajszolni mondjuk most, augusztus közepén? Vagy mindenképp azt kell figyelembe venni, hogy az emberek többsége aggódik a saját maga és embertársai életéért? Mennyire követelhetjük meg a maximális figyelmet a munkában és mennyire szabad, illetve kell hagyni, hogy a munkatársak a saját életükre koncentráljanak?
Tisztánlátás
Miért most merül fel ez a kérdés? Akármennyire is furcsa, a vírus kezdetekor valahogy még nem jelentkeztek ilyen jellegű kihívások a menedzserek életében, hiszen mindenki sodródott az árral, ráadásul a tulajdonosi oldalon egyszerűen el kellett fogadni a tényt, miszerint ezt az egy évet be kell áldozni. Ellenben egyetlen tulajdonos sem hajlandó 5-6 évet feláldozni a saját üzletében. Vagyis az igazi, hosszú távú kérdés csak most jelentkezik a vezetőknél, mivel gondolkodásmódjuk tartós átalakítására van szükség. Arról pedig most még szót se ejtsünk, hogy az a tény, hogy mi váltunk, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy a terveinket zavartalanul meg is tudjuk valósítani, hiszen a vírus intenzitása, a kormányok arra adott reakciói kiszámíthatatlanok, tervezhetetlenek. Az viszont biztos, hogy most kell kialakítani a megfelelő ideológiát a stratégiai területeken. Mit is jelent ez pontosan? Mindez nagyon egyszerűen összefoglalható: milyen vezetők szeretnénk lenni, milyen vezetőnek kell lennünk, hogy a jelenlegi céges elvárásoknak megfeleljünk, majd össze kell vetni, hogy ez a kettő mennyire hozható összhangba. Ha viszont ez nem megy, akkor időben lépnünk kell, ugyanis két szék közé esni soha nem volt annyira veszélyes, mint most. Ha ugyanis úgy rúgnak ki a vezető beosztásból, hogy még az emberek is utálnak, az igen csúfos végeredmény.