Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Fizetés egy katasztrófáért

Joe Biden elnök kijelentette, hogy a szövetségi kormány teljes mértékben viseli a baltimore-i Francis Scott Key híd katasztrofális összeomlását követő újjáépítésének pénzügyi terheit. Ez az ígéret egy olyan katasztrófa nyomán született, amelynek helyreállítása egyes elemzők becslései szerint több mint 1 milliárd dollárba kerülhet.

Hangsúlyozva a híd és a szomszédos kikötő „emberileg lehetséges leghamarabbi” újbóli megnyitásának sürgősségét, Biden kötelezettségvállalása a városra nehezedő azonnali pénzügyi nyomás enyhítését és a helyreállítási erőfeszítések felgyorsítását célozza. Ez az ígéret azonban előkészíti a terepet egy olyan, várhatóan elhúzódó és rendkívül bonyolult jogi csatának, amelynek célja a szerencsétlenségért való pénzügyi felelősség meghatározása. A híd összeomlása, amelyet egy teherhajóval való ütközés váltott ki, megzavarta az Egyesült Államok egyik legforgalmasabb kikötőjének működését, ami a globális hajózási társaságoktól a helyi munkavállalókig számtalan szereplőt érint. Az incidens nemcsak a híd és az érintett hajó fizikai károkat szenvedett, hanem számos, a kikötő működésétől függő vállalkozás gazdasági tevékenységét is megzavarta.

A szingapúri székhelyű Grace Ocean Private Ltd., a hajótulajdonos és a Synergy Marine, a hajó menedzsere – mindketten Szingapúrban székhellyel rendelkeznek – a pénzügyi felelősségük mérséklésére tett kísérletként jogi eljárást kezdeményeztek, hogy felelősségüket 43,7 millió dollárra korlátozzák, egy 1851-es tengerészeti törvényre hivatkozva. Ez a jogi manőver kiemeli, hogy az ilyen katasztrófák esetében a felelősség megállapítása mennyire bonyolult, mivel rengeteg érintett fél van, köztük nemzetközi hajótulajdonosok, biztosítók és különböző vállalkozások.

A jogi helyzetet tovább bonyolítja, hogy a világ minden tájáról számos fél érintett, mindegyiküknek megvannak a maga érdekei és követelései. Az eset a felelősségi kérdések olyan szövevényes hálójához vezetett, melyben a szakértők számos pert és többféle biztosítási igényt jósolnak. A katasztrófa hatásait hat emberélet elvesztése is felnagyítja, ami természetesen komorabbá teszi az ezt követő jogi és pénzügyi vitákat.

A vita középpontjában a Dali teherhajó áll, amelynek a híddal való ütközése nyomozást indított a hiba okainak feltárására, beleértve a lehetséges gondatlanságot és a hajó üzemeltetési problémáit. Ezek a vizsgálatok döntő fontosságúak a felelősség megállapítása szempontjából, ami egyes szakértők szerint akár 4 milliárd dolláros költségekkel is szembesülhet a biztosítási és hajózási ágazat számára.