Joe Biden elnök kijelentette, hogy a szövetségi kormány teljes mértékben viseli a baltimore-i Francis Scott Key híd katasztrofális összeomlását követő újjáépítésének pénzügyi terheit. Ez az ígéret egy olyan katasztrófa nyomán született, amelynek helyreállítása egyes elemzők becslései szerint több mint 1 milliárd dollárba kerülhet.
Hangsúlyozva a híd és a szomszédos kikötő „emberileg lehetséges leghamarabbi” újbóli megnyitásának sürgősségét, Biden kötelezettségvállalása a városra nehezedő azonnali pénzügyi nyomás enyhítését és a helyreállítási erőfeszítések felgyorsítását célozza. Ez az ígéret azonban előkészíti a terepet egy olyan, várhatóan elhúzódó és rendkívül bonyolult jogi csatának, amelynek célja a szerencsétlenségért való pénzügyi felelősség meghatározása. A híd összeomlása, amelyet egy teherhajóval való ütközés váltott ki, megzavarta az Egyesült Államok egyik legforgalmasabb kikötőjének működését, ami a globális hajózási társaságoktól a helyi munkavállalókig számtalan szereplőt érint. Az incidens nemcsak a híd és az érintett hajó fizikai károkat szenvedett, hanem számos, a kikötő működésétől függő vállalkozás gazdasági tevékenységét is megzavarta.
A szingapúri székhelyű Grace Ocean Private Ltd., a hajótulajdonos és a Synergy Marine, a hajó menedzsere – mindketten Szingapúrban székhellyel rendelkeznek – a pénzügyi felelősségük mérséklésére tett kísérletként jogi eljárást kezdeményeztek, hogy felelősségüket 43,7 millió dollárra korlátozzák, egy 1851-es tengerészeti törvényre hivatkozva. Ez a jogi manőver kiemeli, hogy az ilyen katasztrófák esetében a felelősség megállapítása mennyire bonyolult, mivel rengeteg érintett fél van, köztük nemzetközi hajótulajdonosok, biztosítók és különböző vállalkozások.
A jogi helyzetet tovább bonyolítja, hogy a világ minden tájáról számos fél érintett, mindegyiküknek megvannak a maga érdekei és követelései. Az eset a felelősségi kérdések olyan szövevényes hálójához vezetett, melyben a szakértők számos pert és többféle biztosítási igényt jósolnak. A katasztrófa hatásait hat emberélet elvesztése is felnagyítja, ami természetesen komorabbá teszi az ezt követő jogi és pénzügyi vitákat.
A vita középpontjában a Dali teherhajó áll, amelynek a híddal való ütközése nyomozást indított a hiba okainak feltárására, beleértve a lehetséges gondatlanságot és a hajó üzemeltetési problémáit. Ezek a vizsgálatok döntő fontosságúak a felelősség megállapítása szempontjából, ami egyes szakértők szerint akár 4 milliárd dolláros költségekkel is szembesülhet a biztosítási és hajózási ágazat számára.