Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Kék lencsén keresztül a világ is kék

A saját én kivetítésének veszélyei az üzletben

Hát nekem nem tetszik! Ez így nem fog tetszeni az embereknek! Ezeket a mondatokat még mindig igen sokat hallani üzleti egyeztetések során. Nem is gondolnak bele az ezeket a klisé mondatokat hangoztató vezetők, hogy mekkora károkat tudnak okozni ilyen általánosításokkal saját üzletüknek, szervezetüknek, végső következményként pedig saját maguknak.

Mindenki olyan, mint én.

Leírva látva ezt a mondatot, nyilván mindenki elmosolyogja magát. A való életben nem is érhető tetten ez a jelenség ilyen kristálytisztán. Üzleti döntéshozóként nagyon nehéz „kibújni a saját bőrünkből”, és más szemével látni a világot. Ennek is köszönhető, hogy minél kisebb egy céges szervezet, annál inkább jellemző, hogy a szervezeti kultúra, a termékek, a kommunikáció, sokszor még egy weboldal is az elsőszámú döntéshozó személyiségét tükrözi. Ezzel aztán a piacról is azokat a vásárlókat tudja a cég megszólítani, akik személyisége éppen egyezik a tulajdonos/CEO személyiségével. Eléggé logikus, nem? Nincs is ezzel semmi gond, hiszen egy cég így indul hódító útjára. A kérdés mindig az, hogy hogyan van személyiségében összetéve az adott elsőszámú döntéshozó. Ha olyan szerencséje van, hogy a piacon a hasonló típusú vásárlók komoly mennyiségben vannak, akkor nagy céget lehet építeni, ha nem, akkor kis cég épülhet. Az általánosítás kérdése nem is a kezdetekkor, hanem a megtorpanáskor vagy az új üzlet indításakor jelentkezik, hiszen az új üzleti irány akkor lesz sikeres, akkor tud teljesen elválni az alap üzlettől, ha egy másik célcsoportot képes megszólítani. Itt kerül elő az általánosításra épült üzletek komoly kihívása. Ugyanazzal a metodikával próbálkoznak, amely egyszer már sikert hozott, de most éppen ez a hozzáállás eredményezi a kudarcok sorát, és a menedzsment teljesen értetlenül áll a helyzet előtt. Az elsőszámú döntéshozóknak pedig ekkorra már konkrétan beépült a szókincsébe az „emberek úgy döntenek” mondat, és úgy gondolják a legtöbb esetben, hogy ennek ellenőrzésére már piackutatásra sincsen szükség.

Szubjektív elemek veszte

Persze az általánosítás, a saját én kivetítése leginkább a szubjektív üzleti területeket érinti, hiszen ott a legkevésbé leellenőrizhető, hogy a „mindentudó” vezető teljesen rossz irányban gondolkodik. A brandépítés, egy cégnév, egy termék elnevezése, a színvilág, a logó, a kommunikáció mind-mind fontos elemei az üzleti sikernek, azonban nagyon nehezen mérhető modulok. Éppen ezért itt a legokosabbak az általánosító vezetők. Rengeteget hallani különböző kötekedő megjegyzéseket a brand elemekkel kapcsolatosan, amelyek semmi másra nem vezethetők vissza, minthogy egyszerűen „nekem nem tetszik és kész”. Persze fontos, hogy egy vezető, főként egy tulajdonos szeresse a saját cége termékeinek brandjét, a weboldalát, de akkor fogadja is el annak következményeit. Stratégiai tanácsadás alkalmával döbbenet kíséri az első célcsoportelemzéseket. A jó stratégiai tanácsadó cégek már az online megjelenés alapján, és az elsőszámú döntéshozóval történő interjúk alkalmával tökéletes képet tudnak alkotni az adott cég jelenlegi partnerköréről. Bár a megrendelők úgy gondolják, hogy ez varázslatos, tanácsadóként inkább klisésnek nevezzük a szituációt. Sokan valóban nincsenek tisztában azzal, milyen erővel tolják végig saját személyiségüket a teljes cégen, az üzleten.

Az állandó fejlődés záloga

Azt egyértelműen elmondhatjuk, hogy az a vezető képes állandóan fejlődni, aki felül tud emelkedni saját magán, aki egy üzleti döntésnél képes az üzleti döntést érintő emberek fejével gondolkozni, aki tisztában van azzal, hogy mindent és mindenkit saját szemüvegén keresztül lát. Így ha például egy saját személyiségétől eltérő célcsoportot kell megszólítania, akkor pontosan tudja, hogy olyan terméket, olyan üzeneteket és olyan brandet kell alkalmaznia, amelyet ő egyáltalán nem kedvel. Azt is tudja, hogy ha megtorpant üzletét új dimenzióba akarja helyezni, akkor nincs más dolga, mint olyan embereket behozni a cégbe, a döntéshozatali folyamatokba, akik teljesen másként látják a világot, mint ő maga. És persze azzal is tisztában van, hogy ezekkel az emberekkel nem fog barátkozni, nem fogja túlságosan kedvelni őket, hiszen egy teljesen más világot képviselnek. Viszont az új sikerek kulcsa lehet ez a váltás.