test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

A YEAR AGO: A legfontosabb menedzser tulajdonságok 2021-22 / 1. helyezett: Aktív empátia

Általában az empátia kifejezést sok legenda lengi körül. Az üzleti életben leginkább a másik fél érzelmeinek megértése, mások helyzetének átérzése az, ami empatikussá teszi az embert. A legsikeresebb üzletemberek viszont nem csak megértik mások helyzetét, hanem bele is tudják képzelni, helyezni saját magukat a másik fél „bőrébe”. Vagyis nem „kívülállóként” beszélnek arról, hogy mennyire értik a másik oldalt, hanem képesek „át is ülni a másik oldalra” egy-egy beszélgetés, döntéshozatal erejéig. Ez a képesség nagyon nehezen fejleszthető, hiszen nem alakítható ki. Ha valaki személyiségénél fogva nem rendelkezik ezzel a típusú empátiával, akkor sosem fogja birtokolni. Viszont nagyon sokan – azok közül, akik birtokolják e fontos készséget – sem tudják megfelelő módon használni. Tehát kijelenthetjük, hogy az empátia fejleszthető, de csak azoknál, akik alapvetően rendelkeznek vele.

Hagyományos vs aktív

Roppant nehéz azzal szembesülni, amikor az üzleti megbeszélések, egy cég irányítása, az üzleti siker „majdnem megvolt”. Ez a „majdnem” érzés egyesek számára rendkívül ismerős, mások számára pedig szinte ismeretlen. Ha valódi empátiával rendelkezik valaki és azt kellőképpen alkalmazza is, akkor nincs ez az érzése. Sőt, általában meg szoktak lepődni azon, hogy „ez is összejött”. Viszont azoknál, akiknek az életében a „majdnem” állandó jelenséggé vált tudniuk kell, hogy ott az empátia biztosan nincsen a helyén. Hiszen az empátia valóban segít a másik fél tökéletes megértésében. Persze ehhez nem csak érzésekre, hanem információkra is szükség van, melyeket előzetes kutatással, illetve a másik féllel történő kommunikáció során szerezhetünk meg. Vagyis önmagában egy érzelmileg túlfűtött, és hagyományos empátiával rendelkező ember még nem lesz automatikusan sikeres, nem lesz valódi empátiája, amit az üzleti életben hatásosan tud alkalmazni. Úgyis fogalmazhatnánk, hogy a Supporter emóciók nem elegendők, a valódi empátiához az Expert analizáló képessége mindenképp szükséges. Nagyon fontos ugyanis, hogy a hagyományos értelemben vett empátia félrevihet, hiszen az a másik fél érzelmi világát közvetíti felénk, és mi azt átvesszük, így kerülünk azonos hullámhosszra a tárgyalások során partnerünkkel. De ez önmagában nem elegendő a sikerhez, hiszen például egy negatív spirálban lévő vagy épp új feladat előtt álló üzletembert pont nekünk kell kihúznunk a mentális gödörből, azonban erre már a hagyományos empátia nem elegendő. Meg kell tudnunk ítélni azt, hogy az empátiánk által súgott kép valós-e vagy sem. Ezért kell tovább mennünk, és nem szabad megelégednünk a másik fél érzelmeivel. A másik félnél meglévő információkat is be kell gyűjtenünk, hiszen lehet ő kódolta rosszul azokat, csak ő látja a helyzetet nehéznek, mert épp személyisége úgy fordítja le számára a történéseket. Itt kell nekünk beavatkozni, viszont ekkor már nem kívülről tesszük – amire a reakció a „mit tudod te” -, mivel jelentősen megnő a befogadóképesség partnerünknél, hiszen már az „ő oldalán tartózkodunk”.

Nehéz tudomásul venni

Igen, ez a legnagyobb kihívás egyébként az üzletemberek számára. Hiszen alapvetően úgy vannak kódolva, hogy a versenyszellem megvan, és az új kihívásokat meg kell oldani. Nem tudnak mihez kezdeni egy ilyen kérdéskörrel, mint az aktív empátia. Ehhez vagy megvannak a személyiségtípus oldali adottságok, vagy nem. Ha nincs az adott emberben megfelelő szintű Supporter-Expert-Individual, akkor sosem tud ilyen képességet előhozni. De ezzel jobb tisztában lenni, és a fontos döntéseknél, ha nem akar elbukni, akkor bizony be kell hozni a támogatást a képbe. Egy másik embert, akivel együtt már rendelkeznek az összes fontos adottsággal. Azoknál, akiknél pedig adottak a lehetőségek, meg kell tanulni azokat alkalmazni. Az nem elég, ha már érezzük a partnert, az sem elég, hogy már begyűjtöttük az információkat: hatással kell lenni rá, hogy a döntéshozatal irányába mozduljon el. Ehhez pedig motiválni kell tudni, néha befolyásolni sem árt.

A pandémiát követő időszakban egyértelműen listavezető a menedzser tulajdonságok között az aktív empátia, hiszen minden ember másként élte meg ezt az emberiség számára testidegen korszakot. Ha döntéshozatalt szeretnénk egy-egy folyamat végén, akkor már a kezdetektől fogva bele kell helyezkednünk a másik fél világába, és onnan kell kisegítenünk őt, hogy aztán közösen ünnepelhessük a sikert.


Előző rész

A legfontosabb menedzser tulajdonságok 2021-22 / 2. helyezett: Önértékelés